Прескочи към основното съдържание на страницата Прескочи до контекстното меню

ОБСЪЖДАНЕ ДОКЛАДНА ЗАПИСКА ОТ КМЕТА НА ОБЩИНА ХАСКОВО ОТНОСНО: ОДОБРЯВАНЕ НА ПЛАН-СМЕТКА ЗА РАЗХОДИТЕ ОТ ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ ПРЕЗ 2025 Г. И ОПРЕДЕЛЯНЕ РАЗМЕРА НА ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ ЗА НАСЕЛЕНИТЕ МЕСТА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ХАСКОВО ПРЕЗ 2025 Г.

 

ДО

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

ХАСКОВО

 

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА

От  Станислав Дечев– Кмет на Община Хасково

 

ОТНОСНО: Одобряване на план-сметка за разходите от такса битови отпадъци през 2025 г. и определяне размера на такса битови отпадъци за населените места на територията на община Хасково през 2025 г.

 

Уважаеми ГОСПОЖИ и господа Общински съветници,

Представям на вашето внимание предложение за приемане на план-сметка за разходите за дейностите по чл. 66 от ЗМДТ.

В съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), Община Хасково предоставя на населението услуги по събиране, транспортиране и обезвреждане на битови отпадъци, както и дейности по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Финансирането на услугата се осъществява със средства от приходите от такса за битови отпадъци.

На основание чл. 62 и чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ е издадена Заповед № РД-1335/07.11.2024 г., с която са определени вида на услугите, които ще се извършват на територията на община Хасково през 2025 г., честотата на обслужване на съдовете, местата за обезвреждане на битовите отпадъци и границите на организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци на територията на общината. Заповедта е обявена на интернет страницата на община Хасково на адрес:

https://www.haskovo.bg/bg/poddarzhane-na-chistotata-smetosabirane-i-smetoizvozvane

Съгласно чл. 66, ал. 1  от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:

        1.   Осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други;

        2.   Събиране, включително разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им;

        3. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците;

        4. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

При изготвяне на разходната част на план- сметката са използвани анализи и изчисления на предвижданите прогнозни разходи за дейностите по чл.62 от ЗМДТ на база следните приложения:

  1. Приложение №1 – План-сметка за относимите за календарната година разходи за извършване на дейности по предоставяне на услуги по чл. 62 от ЗМДТ;
  2. Приложение №2 - Калкулация на разходите, обвързани с количествата битови отпадъци за 2025 г.
  3. Приложение №3 – Разходи за сметосъбиране и сметоизвозване от селата в Община Хасково през 2025 г.;
  4. Приложение №4 - Разходи на ОП "Екопрогрес" в Дейност "Чистота" през 2025 г.;
  5. Приложение А – План-сметка за приходите и разходите от такса битови отпадъци по чл. 66 от ЗМДТ в община Хасково за 2025 година.

На база на Закона за управление на отпадъците всяка община заплаща отчисления за обезвреждане на отпадъците на съответното регионално депо, като отчисленията имат за цел да се стимулира намалението на количеството депониран отпадък и да се насърчи тяхното рециклиране и оползотворяване. Съгласно чл.20, ал.1, т.1к) от Наредба №7 за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, отчисленията по чл. 64 от ЗУО за 2024 г. са в размер на 95.00 лв./тон и за 2025 г. остават в същия размер. Отчисленията по чл. 60, ал.1 ЗУО към настоящия момент са 5.87 лв./тон, като този размер се запазва и през 2025 г.

Елементите, които формират разходната част на план-сметката от такса битови отпадъци, са както следва:

І. Осигуряване на съдове за съхранение на битови отпадъци

  • Към настоящия момент на територията на общината са разположени и се обслужват:
  • 1467 бр. съдове за смет тип „Бобър“ с вместимост 1,1 м3 в града и 1069 бр. по селата от общината;
  • 2190 бр. съдове за смет тип „кофа“ с обем 120 л.;
  • 692 бр. съдове за пепел;
  • 917 бр. улични кошчета за отпадъци.

Същият брой съдове се предвижда да бъде запазен и през 2025 г. Задължение на сметосъбиращата и сметоизвозваща фирма е да ги осигури и поддържа във функционално състояние, което е вменено по силата на договорните взаимоотношения, с изключение на съдовете за пепел и уличните кошчета за отпадъци, които са собственост на Община Хасково.

ІI. Събиране на битови отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за транспортирането им 

  • Стойностите са предвидени съгласно  действащите към момента договори, сключени по  реда на ЗОП с външни изпълнители за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на територията на общината. Техническите спецификации на договорите по тези дейности са изготвени по начин, осигуряващ относително константни разходи за всяка година през периода на действието им. На територията на гр. Хасково съдовете за смет  тип „Бобър“ и улични кошчета за смет се обслужват ежедневно, съдовете за смет тип „Кофа“- два пъти седмично, а съдовете за пепел- веднъж седмично през периода ноември-април.
  •  На територията на селата в Община Хасково кратността на извозване на съдовете за смет тип „Бобър“  включва редуване на веднъж седмично с два пъти седмично обслужване.
  •  Прогнозната стойност на разходите за осигуряване на услугата възлиза на      4 456 800 лв., в които е включен ДДС. В това число са:
  • За град Хасково – 3 780 000 лв.
  • За селата от общината – 676 800 лв.

 

ІІI. Третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други

  • За експлоатация на Регионален център за третиране на неопасни отпадъци в землището на с. Гарваново се предвиждат 1 668 606 лв. с включен ДДС. Планираните стойности са изчислени на база прогнозните количества отпадък от Община Хасково за годината /27 500 т. сепариран отпадък и 24 500 т. депониран отпадък/ и утвърдените по силата на сключения договор цени на извършваните дейности по експлоатация. В прогнозната сума са включени и разходите по събиране и транспортиране на зелени отпадъци, мониторинг, компостиране и RDF гориво. Посочените дейности по видове са стойностно представени в Приложение № 2 към докладната записка.
  • По силата на нормативните изисквания и на база действащото комплексно разрешително №356 – Н1/2012 г. и решение №356-Н1-И0-A2/2022 г. за актуализация е необходимо извършването на след експлоатационен мониторинг на Клетка 1 (стара) от РЦТНО-с. Гарваново, както и за Клетка 1 (нова). Предвидени са средства за годината в размер на 10 000 лв. с ДДС. 
  • Съгласно Наредба 7/2013 г. за реда и начина за изчисляване  и определяне размера на обезпеченията и отчисленията изисквани при депониране на отпадъци, отчисленията чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците, община Хасково внася средства по индивидуална партида в РИОСВ, както следва:

- по чл. 60 - 5.87 лв./тон;

- по чл. 64 - 95 лв./тон.

Очакваното количество депониран отпадък за Община Хасково е в размер на приблизително 24 500 т., което в парично измерение представлява

2 471 315 лв.

 

IV. Поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване

  • Съгласно утвърдения правилник за дейността на ОП „Екопрогрес“ и разпоредбите на заповед № РД-1290/23.10.2024 г. дейност "Чистота" в ОП "Екопрогрес" включва почистването и поддържане на териториите за обществено ползване, които са извън обхвата на договорите с външните изпълнители. Основната част от разходите тук са за възнаграждения и осигурителни вноски, които са силно зависими от държавната политика по доходите. За 2025 година прогнозата за брутна минимална работна заплата е 1077 лв., която е залегнала като база за определяне на необходимите средства за ФРЗ. Утвърдената численост на персонала в дейността е 116 бр. В този компонент е осигурено и почистване на териториите за обществено ползване на територията на селата в община Хасково чрез материално осигурени назначени лица. Част от средствата, които ще бъдат предоставени, са предназначени за обновяване и модернизиране на остарялата техника. Общият размер на предвидения ресурс за осъществяване на дейност „Чистота“ в общинското предприятие е 2 875 000 лв. Рекапитулация на планираните средства по единна бюджетна класификация е представена в Приложение №4 към докладната записка;
  • Дейностите по метене, миене и снегопочистване на улиците в град Хасково се осъществяват от външни изпълнители и са планирани на база проведените процедури по ЗОП и утвърдените цени на услугите. Размерът на планираните разходи за дейност метене и миене е 2 220 000 лв. с включен ДДС., която е съобразена със заложените лимитите по договора. Предвидените суми за снегопочистване са в размер на 583 200 лв. с включен ДДС. Те са на база новите договорни отношения за зимния сезон 2024-2025 г.;
  • За служителите от звеното за контрол  върху нерегламентираното изхвърляне на битови отпадъци се предвиждат 173 000 лв. за възнаграждения, осигурителни вноски, СБКО, униформено облекло и съпътстващи разходи.

 

Общият размер на планираните разходи за осъществяване на дейностите по чл. 66 от ЗМДТ на територията на община Хасково възлизат на 14 457 921 лв.

Приходната част от план-сметката за 2025 година се формира от следните компоненти:

  • Планирана събираемост в размер на 11 869 320  лв., формирана от:
  • Средна годишна събираемост в размер на 8 458 440 лв., представляваща 75% от облога за ТБО за годината – 11 277 921 лв.;
  • Плащания по просрочия от минали години 3 410 880 лв.
  • Прознозна стойност на отстъпка съгласно чл. 17, ал. 2 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково, която намалява очакваните постъпления за 2025 г. и е в размер на  316 312 лв. Предвиждането е на база на предходната формирана сума по използвано право на отстъпка;
  • Дължими средства от община Минерални бани във връзка с доставката на специализирана техника за РЦТНО с.Гарваново – 98 270 лв.;
  • Финансиране със средства по Програма "Околна среда" 2021-2027 във връзка с проект "Техническа рекултивация на Клетка 1 (стара) и Клетка 1 (нова) на РЦТНО в землището на с.Гарваново – 2 496 715 лв. Средствата се очаква да бъдат възстановени на бюджета на Община Хасково във връзка с реализацията на проекти, осигурени от европейски средства;
  • Финансиране с други общински приходи – 309 928 лв.

Вследствие от гореизложеното прогнозната стойност на приходната част по план-сметката за 2025 година е в размер на 14 457 921 лв.

Съгласно чл. 67 от ЗМДТ количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци. Когато съществуват обективни обстоятелства, които възпрепятстват този принцип, Общинският съвет може да приеме други основи, на база на които да се определя размера на таксата. Към настоящия момент не е налична база и методология за определяне размера на такса битови отпадъци въз основа на количеството им.

При действащата на територията на община Хасково система за събиране на отпадъци, точното отчитане на генерирания обем отпадък от всяко домакинство или лице е възможно само в случаите, когато домакинството или лицето е единствен ползвател на съответните съдове за отпадъци, т.е. този метод е възможно да бъде прилаган в случаите, когато съдовете за отпадъци са персонални за всяко домакинство. Сметосъбирането на значителен процент от населението на общината е организирано чрез съдове за групово ползване. В определени точки на територията на населеното място са разположени определен брой съдове с различен обем, които се ползват от домакинствата в района. Практиката показва, че съдовете в даден квартал или място се ползват от домакинствата от съседен такъв. При групово ползване на съдовете за смет освен домакинствата, същите се ползват и от офиси, магазини и др. нежилищни имоти. При това положение не може да бъде определен обема на генерираните отпадъци от отделния ползвател.

В тази връзка предлагам Общинският съвет да приеме основи, които са различни от посочената в чл. 67, ал. 4 от ЗМДТ, поради което в настоящия проект на Решение, като основен способ за определяне размера на такса битови отпадъци предлагам за основи да се ползват:

- за жилищните имоти – данъчната им оценка;

- за нежилищни имоти на предприятия – по високата стойност от данъчната оценка и отчетната им стойност.

Към настоящия момент размерът на таксата за битови отпадъци е 3,5 ‰ за населението на гр. Хасково и жилищата на предприятията, на този промил се облагат и жилищните имоти, находящи се в местостите „Кенана“, „Куба“ и „Туристическа хижа“,  а имотите, които се намират в зона V таксата е в размер на 2,0 ‰. Границите на зоните в град Хасково са определени с Решение №600/24.11.2006 г., изменено с Решение №711/31.10.2014 г. на Общински съвет Хасково. За жилищните имоти в селата е определена такса в размер на 5,0 ‰, а за нежилищни имоти на предприятия, когато за тях не е подадена декларация, декларирало е по-малко от необходимия му брой от съответния вид съдове за битови отпадъци или когато не могат да се установят броя на  използваните съдове, то заплаща годишна такса в размер на 13‰.

Изхождайки от описаното по-горе и предполагаемия на историческа база брой подадени декларации за определяне на ТБО на база количество съд и по чл.71 от ЗМДТ се очаква размерът на облога за такса битови отпадъци за 2025 г. да е в порядъка на 11 277 921 лв. 

С определената такса битови отпадъци за 2025 г. и предвид очакваната събираемост и генерирани в последствие приходи, възниква необходимост от дофинансиране  на приходите по чл. 66 от ЗМДТ от страна на общината в размер на 309 928 лв. В случая таксата е определена в размер, който съответства на необходимите разходи по предоставянето на услугите.

Изготвена е справка по чл. 7 и чл. 8 от ЗМДТ, неразделна част от докладната записка.

Във връзка с гореизложеното предлагам Общински съвет- Хасково да вземе следното:

 

Р Е Ш Е Н И Е:

На основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 6, ал. 1, б. „а“, във вр. с чл. 62 и чл.66 от ЗМДТ, Заповед № РД-1335/07.11.2024 г. и чл.16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, Общински съвет –Хасково реши:

  1. Одобрява План-сметка за необходимите разходи за

услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации в депо; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на община Хасково за 2025 година, съгласно Приложение №1 и Приложение №А, неразделна част от настоящото решение.

II. Определя размера на таксата за битови отпадъци за 2025 г. както следва:

1.За населението на гр. Хасково и за жилищата на предприятия – в размер на 3.50 /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1.3 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1.2 ‰;

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

 

2. За населението и за жилищата на предприятия в IV зона и местностите „Кенана“, „Куба“ и „Туристическа хижа“ – в размер на 3.50 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

- за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1.3 ‰; 

- за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1.2 ‰;

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

 

3.За населението и за жилищата на предприятия в V зона – в размер на 2.00 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1 ‰;

 

4. За населението и за жилищата на предприятията в селата на Община Хасково – в размер на 5.00 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 3 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1,5 ‰;

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 0,5 ‰;

 

5.За всички нежилищни имоти на предприятия, както следва:

5.1.Когато в установения срок не е подадена декларация по чл.15а, ал.2 и чл.17, ал.3 от Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, деклариран е по-малко от необходимия му брой от съответния вид съдове за битови отпадъци или, когато не може да се установи броя на  използваните съдове, се заплаща годишна такса в размер на 13 /промила/ върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти, по видове, както следва:

    -Събиране на битови отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им – 9,5 /промила/

    -Третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации/поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО/ – 1,5 /промила/

    -Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината – 2,0 /промила/.

 

5.2.В зависимост от вида и броя на деклариралите съдове за изхвърляне на битови отпадъци на предприятията - размера на таксата е както следва:

За събиране и транспортиране на битови отпадъци:

- за кофа   110 л.                        - 550 лв.

- за контейнер тип „Бобър“         - 1 560лв.

 

За третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – в размер на 1.50‰ /промила/  върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти

За поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – в размер на 2.0 /промила/ върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти.

 

КМЕТ НА ОБЩИНА

ХАСКОВО: Станислав Дечев

Файлове

Последна промяна: 19 Ноември 2024

Бъдете информирани

Абонирайте се! Получавайте първи всички актуални новини, събития, обяви и съобщения от Община Хасково.

Следвайте ни в социалните мрежи!