ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от Станислав Дечев – кмет на Община Хасково
ОТНОСНО: Одобряване на Решение за откриване на процедура за определяне на концесионер на концесия за строителство, експлоатация и поддържане на ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: Обществен извънселищен парк, горски парк, разположен в поземлен имот с идентификатор № 77195.504.169, находящ се в землището на гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“, за изграждане на „Комплекс за спорт, физическа активност, отдих и социални контакти“.
ОСНОВАНИЕ: Чл. 40, ал. 2, т. 1 от Закона за концесиите.
Уважаеми госпожи и господа общински съветници,
Съгласно чл. 40, ал. 2, т. 1 от Закона за концесиите (ЗК), Общинският съвет одобрява преди тяхното издаване решенията на кмета на общината за откриване и за прекратяване на процедурите за определяне на концесионер и за изменение или отказ за изменение и за прекратяване на концесионните договори, независимо от вида на концесията.
В правомощията си на Концедент за общинските концесии, съобразно нормативните изисквания на Закона за концесиите (в сила от 02.01.2018г.), представям за одобрение от Общински съвет – Хасково проект на Решение за откриване на процедура за определяне на концесионер на концесия за строителство, експлоатация и поддържане на ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: ПОЗЕМЛЕН ИМОТ с идентификатор № 77195.504.169 (седемдесет и седем хиляди сто деветдесет и пет точка петстотин и четири точка сто шестдесет и девет) по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-63 / 05.10.2006г. на Изп. Директор на АГКК, адрес на поземления имот: гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“, с площ 21999 кв. м. (двадесет и една хиляди деветстотин деветдесет и девет квадратни метра), трайно предназначение на територията: Земеделска, начин на трайно ползване: ОБЩЕСТВЕН ИЗВЪНСЕЛИЩЕН ПАРК, ГОРСКИ ПАРК, стар идентификатор: 504126 (петстотин и четири хиляди сто двадесет и шест), при граници и съседи: поземлени имоти №№ 77195.742.1, 77195.742.3, 77195.742.6, 77195.504.134 и 77195.504.168, или накратко ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: Обществен извънселищен парк, горски парк, разположен в поземлен имот с идентификатор № 77195.504.169, находящ се в землището на гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“.
В резултат от подготвителните действия, са изготвени изискващите се от закона технически, финансово – икономически, правен, екологичен и социален анализи. Анализите показват, че не са налице правни ограничения и фактически пречки за предоставяне на поземлен имот – публична общинска собственост за стопанисване чрез концесия. Състави се обосновка на концесия, проект на обявление за откриване на процедурата и документация за концесията. Обосновката на концесията е изпратена за съгласуване на основание чл. 58, ал. 3 от ЗК, с Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи, Министерство на околната среда и водите, Министерство на културата и Държавна агенция „Националната сигурност“, относно липсата на хипотеза за изключване от възлагане на настоящата концесия по чл. 24 от ЗК. От получените становища от Министерство на вътрешните работи с рег. индекс: 04-00-1 #2/ 28.08.2023г., Министерство на отбраната с рег. индекс: 04-11-6 / 23.06.2023г. и от Държавна агенция „Национална сигурност“ с рег. индекс: 04-00-1 #1 / 24.08.2023г., се вижда, че същите съгласуват без бележки и без препоръки обосновката; предоставянето на обекта на концесия не представлява опасност за националната сигурност и отбраната на страната, за живота и здравето на гражданите, нито пък е налице изричен закон, който да забранява предоставянето на обекта (или сходни с него обекти) на заявената (или сходна с нея) концесия. Препоръките на Министерство на околната среда и водите, описани в постъпило Становище с рег. индекс: 04-00-1 #3 / 13.10.2023 г. и на Министерство на културата, описани в Становище с рег. индекс: 04-00-1 #6 / 23.02.2024 г., ще бъдат отразени в точка „задължения“ в договора за концесия.
Целесъобразността и ефективността на концесията от гледна точка на концедента е подробно мотивирана в приложената към материалите обосновка на концесията и се свързва основно със следните обстоятелства:
1. Необходимостта от поддържане и разширяване на базата за активен отдих в Общината, особено за традиционни физически активности и спортове с доказани социална значимост и ефект.
2. Необходимостта от създаване на условия за по-качествено и комплексно обслужване на гражданите (и особено на подрастващите) и на тази основа – създаване на трайни навици за физическа активност и занимания със спорт, което съответства на една от съществените социални функции на Общината.
3. Възможностите за възстановяване на езерото с функционални характеристики, подобни на съществувалите в момента на неговата активна експлоатация и организиране на условия за физическа активност, спорт, отдих, детски игри, развлечения и социални контакти във водния обект и в имота, в който е разположен.
4. Проблемите, свързани с променящите се условия и социално-икономически функции на общините, както и с неблагоприятната социално-икономическа ситуация за структурите на местното самоуправление, определящи затрудненията на Община Хасково да поддържа самостоятелно редица дейности и обекти.
5. Необходимостта от запазване на определен обем от социални дейности, в т.ч. чрез реализация на част от имуществото на Общината и насочването на ресурси към по-малък брой социално значими дейности и/или обекти.
6. Предоставяне на възможности за реализация на конкретни дейности и/или проекти от частния бизнес в региона, с което ще бъде стимулирано привличането на частни финансови и технологични ресурси, както и евентуални иновативни решения, свързани с използването и технологичната поддръжка на обектите.
7. Социалният ефект ще се състои в:
- разкриване на нови работни места в дейностите по използването и технологичното поддържане и ремонт на обекта и свързаните с него съоръжения;
- възможности за използването на комплекса за развитие на водни спортове, моделизми, атракции, физическа активност, отдих, детски игри, развлечения и социални контакти.
Очевидно е, че спецификата на възможностите за осъществяване дейност в комплекса, както и тенденциите за промени в социално-икономическите условия и функции на Общините, налагат концесионерът да поеме изцяло и за целия срок на концесията всички права, задължения и разходи, свързани с нормалната, безопасна и съобразена със техническите стандарти експлоатация на отделните обекти; текущото поддържане и ремонт на съоръженията; реконструкцията и модернизацията на дейностите и обектите, в съответствие с развитието на технологиите и техническите стандарти; текущо привличане на най-подходящите изпълнители за осигуряване предлагането на постоянно актуализиращи се дейности и услуги; взаимоотношенията с компетентните органи и организации, регламентиращи и контролиращи условията за използване на подобни обекти.
Подобно предоставяне на права и задължения не се ограничава от действащото законодателство и е в съзвучие с тенденциите за привличане на частния бизнес в организирането на социални дейности и управлението на социални обекти. Естествено е необходимо текущо да се конкретизират ангажиментите на концесионера за преференциално предоставяне на съоръженията за общински или други социални дейности и/или мероприятия, в обем, който не затруднява нормалната експлоатация и поддържане на комплекса, както и ефективността на стопанската дейност на концесионера. Съгласуването на конкретни строителни намерения, свързани с изграждането на нови и с реконструкцията и модернизацията на съществуващите обекти и съоръжения, следва да се подкрепя от съответните функционални звена на общинската администрация, при спазване изискванията на действащото законодателство.
Целесъобразно е условията на концесията да включат и принципен ангажимент на концесионера за поемане и на други задължения, възникващи от нормативни актове, свързани с приложението или с евентуалните изменения в действащото законодателство по тези проблеми. Още повече, че практиката в тази област се конкретизира постоянно и трудно може да бъде предвидена детайлно.
От всички събрани материали и информация, становища и концесионни анализи следва, че е законосъобразно и целесъобразно да бъде открита процедурата за възлагане на концесия, която да се осъществява върху ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: ПОЗЕМЛЕН ИМОТ с идентификатор № 77195.504.169 (седемдесет и седем хиляди сто деветдесет и пет точка петстотин и четири точка сто шестдесет и девет) по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-63 / 05.10.2006г. на Изп. Директор на АГКК, адрес на поземления имот: гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“, с площ 21999 кв. м. (двадесет и една хиляди деветстотин деветдесет и девет квадратни метра), трайно предназначение на територията: Земеделска, начин на трайно ползване: ОБЩЕСТВЕН ИЗВЪНСЕЛИЩЕН ПАРК, ГОРСКИ ПАРК, стар идентификатор: 504126 (петстотин и четири хиляди сто двадесет и шест), при граници и съседи: поземлени имоти №№ 77195.742.1, 77195.742.3, 77195.742.6, 77195.504.134 и 77195.504.168, или накратко ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: Обществен извънселищен парк, горски парк, разположен в поземлен имот с идентификатор № 77195.504.169, находящ се в землището на гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“.
Срокът за предоставяне на концесия да бъде 35 години, с оглед на:
- очаквания срок на съществуване на обекта;
- необходимостта концесионерът да съсредоточи съществени средства, които да използва целево за текуща реконструкция, модернизация, поддръжка и ремонт на съоръженията, което ще запази обекта в края на концесията като реално функциониращ елемент от инфраструктурата на района.
С оглед на гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 71, ал. 1, във връзка с чл. 40, ал. 2, т. 1 от Закона за концесиите, Общински съвет – Хасково:
1. Одобрява проекта на решение на Кмета на Община Хасково за откриване на процедура за определяне на концесионер на концесия за строителство, експлоатация и поддържане на ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: ПОЗЕМЛЕН ИМОТ с идентификатор № 77195.504.169 (седемдесет и седем хиляди сто деветдесет и пет точка петстотин и четири точка сто шестдесет и девет) по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-63 / 05.10.2006г. на Изп. Директор на АГКК, адрес на поземления имот: гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“, с площ 21999 кв. м. (двадесет и една хиляди деветстотин деветдесет и девет квадратни метра), трайно предназначение на територията: Земеделска, начин на трайно ползване: ОБЩЕСТВЕН ИЗВЪНСЕЛИЩЕН ПАРК, ГОРСКИ ПАРК, стар идентификатор: 504126 (петстотин и четири хиляди сто двадесет и шест), при граници и съседи: поземлени имоти №№ 77195.742.1, 77195.742.3, 77195.742.6, 77195.504.134 и 77195.504.168, или накратко ОБЕКТ – публична общинска собственост, представляващ: Обществен извънселищен парк, горски парк, разположен в поземлен имот с идентификатор № 77195.504.169, находящ се в землището на гр. Хасково, общ. Хасково, обл. Хасково, местност „Кенана“, съгласно Приложение №1.
2. С одобрението на решението за откриване на процедурата се одобряват и:
2.1. обявление за откриване на процедурата;
2.2. документация на концесията.
3. Процедурата за определяне на концесионер се организира от концедента, който съгласно чл. 17, ал. 3 от Закона за концесиите е Кмета на Общината и се провежда от назначена от него комисия за провеждане на процедурата за определяне на концесионер.
4. Решението не подлежи на обжалване, относно неговата законосъобразност, съобразно чл. 156, ал. 5 от Закона за концесиите.
СТАНИСЛАВ ДЕЧЕВ: /п/
Кмет на Община Хасково