ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ХАСКОВО
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от Станислав Дечев – Кмет на Община Хасково
ОТНОСНО: Изменение и допълнение на Наредбата за обществения ред при използване на ППС и осигуряване на безопасността на движението на територията на Община Хасково
Уважаеми госпожи и господа общински съветници,
Настоящата докладна записка представя мотивирано предложение за изменения и допълнения в действащата Наредба за обществения ред при използване на пътни превозни средства и осигуряване безопасността на движението на територията на община Хасково (наричана по-долу „Наредбата“). Целта е актуализиране на нормативната уредба в съответствие с променящите се нужди на градската среда и оптимизиране на управлението на паркирането.
Предложените изменения и допълнения имат за цел да прецизират обхвата и ценовата политика на „Синя зона“ за паркиране, с цел по-ефективно използване на централните градски пространства. Допълват се разпоредбите относно паркирането като се въвежда нов режим „Служебен абонамент“ за паркиране, целящ подобряване на организацията, предоставяне на допълнителни възможности за юридически и физически лица и генериране на допълнителни приходи.
Съгласно Чл. 27, ал. 1 от Наредбата, „Синя зона“ за паркиране на моторни превозни средства (МПС) е обособена срещу заплащане от 8:30 ч. до 17:30 ч. и включва „зона Център“ и „прилежащи към нея улици“. Разпоредбата предвижда и възможност за предварително абонаментно заплащане за автомобили с максимално допустима маса до 3.5т и автобуси до 22 пътни места в този обхват.
Чл. 27а, ал. 2, т. 3 от Наредбата определя месечна цена от 20.00 лв. за ползване на паркомясто в определен район на „Синя зона“ „по месторабота“. Чл. 27а, ал. 2, т. 4 от Наредбата указва годишна цена от 540 лв. за ползване на „цялата синя зона“. В допълнение, Чл. 27, ал. 3 от Наредбата регламентира абонаментен талон за юридически и физически лица на стойност 1200 лв. с ДДС за срок от 1 година за конкретно паркомясто в зона „Център“, и 600 лв. с ДДС за срок от 1 година за конкретно паркомясто в „Зона А“.
Предложение за изменение на обхвата и ценовата политика:
-Изменение на Чл. 27, ал. 1: Предлага се обхватът на „Синя зона“ да бъде прецизиран и изразът „прилежащи към нея улици“ да се замени с израза „зона А“.
-Изменение на чл.27, ал.3: Предлага се изречение второ да отпадне с цел тази услуга да се предлага единствено на територията на зона „Център“.
-Отмяна на цената „по месторабота“: Предлага се отмяна на разпоредбата на Чл. 27а, ал. 2, т. 3, касаеща месечната цена за паркиране „по месторабота“. Тази опция често води до административни затруднения при контрола и не допринася за ефективното управление на паркоместата в динамична градска среда, тъй като не осигурява необходимата гъвкавост за общия трафик
-Почасово паркиране:
Увеличението на почасовата такса от 1 лв. на 2,00 лв. е пряко отражение на нарастващите материално-технически и административни разходи за поддръжка на системата за платено паркиране. Тази корекция е необходима, за да се осигури покриване на разходите за маркировка, знаци, поддръжка на паркомати и софтуер, както и за заплащане на персонала, осъществяващ контрол и обслужване. По-високата цена също така ще стимулира по-краткотрайното паркиране и по-голям оборот на местата, което е от полза за динамиката в централната градска част.
Предвижда се въвеждане на възможност за краткосрочно паркиране (до 30 минути) на цена от 1,00 лв.
С оглед нуждата на гражданите от бърз достъп до административни услуги, търговски обекти, банки и аптеки, се предлага въвеждане на опция за заплащане на престой до 30 минути на цена от 1,00 лв.
Тази мярка ще отговори на следните цели:
- Осигуряване на гъвкавост за потребителите, които не се нуждаят от цял час престой;
- Стимулиране на по-честа ротация на паркиралите автомобили;
- Намаляване на случаите на нерегламентирано краткосрочно паркиране, което често води до задръствания или затруднения в трафика
-Определяне на нова годишна цена за „Синя зона“: Предлага се годишната цена за ползване на „Синя зона“ (без разделение между зона „Център“ и Зона „А“) да бъде фиксирана на 840 лв. с ДДС. Тази нова цена ще замени текущата годишна цена от 540 лв. за „цялата синя зона“. Новата цена от 840 лв. ще се прилага за общо ползване на паркоместа в рамките на „Синя зона“, без гаранция за конкретно място.
Текущата Наредба представя сложна ценова структура за "Синя зона", включваща почасови, месечни (включително "по месторабота"), и годишни такси, както и отделни абонаментни цени за юридически/физически лица за конкретни места в "Зона Център" и "Зона А". Предложението за въвеждането на единна годишна цена от 840 лв. за общо ползване в тази зона, заедно с отмяната на "по месторабота", представлява значително опростяване на модела. Тази унификация може да доведе до повишена прозрачност за потребителите и улеснено администриране и контрол от страна на службите за контрол. Повишаването на годишната такса от 540 лв. на 840 лв. за ще увеличи приходите, докато същевременно стимулира по-краткосрочно паркиране или използване на алтернативни видове транспорт за по-дълъг престой в центъра.
Изменение цената по чл.30, ал.6, т.2 от Наредбата, тъй като към настоящия момент определената от Общинския съвет цена не покрива разходите по прилагане на принудителната административна мярка.
Въвеждане на забрана и санкция за самоволно премахване на техническо средство за принудително задържане (скоба) от неоторизирани лица.
Поставянето на скоби е легитимна мярка, използвана за налагане на контрол върху спазването на правилата за паркиране в зони с платен режим. Самоволното премахване на тези средства подкопава усилията на общинската администрация за регулиране на трафика и осигуряване на справедливо ползване на обществените площи.
Липсата на ясна и ефективна санкция за такова действие създава усещане за безнаказаност, което насърчава повторни нарушения и демонстрира незачитане на общинските разпоредби. Целта на поставянето на скоба е да се задържи превозното средство до заплащане на наложената такса. Самоволното ѝ премахване обезсмисля тази мярка и позволява на нарушителите да избегнат отговорност. Въвеждането на конкретна санкция за премахване на скоба ще гарантира, че наложените мерки имат желания ефект и че задълженията към общината се изпълняват.
В много общини в страната вече съществуват подобни разпоредби, което показва утвърдена практика и необходимост от унификация в нормативната уредба.
Предлагам размерът на глобата да бъде съобразен с тежестта на нарушението и да бъде по-висок от цената за освобождаване на скобата по надлежния ред, за да има възпиращ ефект. Глоба в размер от 100 /сто/ до 200 /двеста/ лева би била адекватна за подобно нарушение, като се запазва и задължението за заплащане на таксата за задържане.
Предложение за Допълнение на Наредбата относно Паркиране на Хора с Увреждания
Текущо състояние на Наредбата: Чл. 29, ал. 1 от Наредбата задължава осигуряването на места за безплатно паркиране на хора с увреждания по улиците и паркингите, които са общинска собственост. Чл. 29, ал. 3 регламентира безплатно паркиране в „Синя зона“ на гр. Хасково, но само на обозначените за това места и след издаване на безплатна карта от Кмета на Община Хасково. Освен това, Чл. 29, ал. 4 ограничава продължителността на паркирането за хора с увреждания в „Синя зона“ до не повече от 2 часа на специално определените за тази цел места.
Предлагана нова разпоредба: Предлага се добавяне на нова алинея към Чл. 29, която да гласи: „При липса на свободни паркоместа, обозначени със знак Д21, паркирането на автомобили, снабдени с карта и обслужващи хора с увреждания, се извършва в режим на почасово платено паркиране.“
Мотиви за изменението: Предложената промяна цели да предостави гъвкавост и да гарантира възможност за паркиране, дори когато специализираните места са недостъпни, като същевременно запазва принципа на платено паркиране за общите места. Това е балансиран подход, който отчита както нуждите на хората с увреждания за достъп, така и общата политика за управление на платените зони, избягвайки потенциални злоупотреби с безплатно паркиране на всяко място.
Предложение за Създаване на Разпоредби за Паркиране в Режим "Служебен абонамент"
Обща концепция и цел: Предлага се въвеждането на нов режим на платено паркиране, наречен „Служебен абонамент“, който ще позволи на определени категории ползватели (юридически лица, търговци и институции) да наемат конкретни паркоместа срещу годишна такса. Целта е да се осигури предвидимост и удобство за бизнеса и институциите, които имат нужда от гарантирани паркоместа в централната градска част, като същевременно се генерират допълнителни приходи и се регулира търсенето на паркоместа.
Предлагана годишна цена: Годишната цена за ползване на паркомясто в режим „Служебен абонамент“ се предлага да бъде 2000 лв. с ДДС. Тази цена е определена с оглед на местните икономически условия и целите за въвеждане на услугата. По-ниската цена в сравнение с други големи градове може да действа като силен стимул за повече бизнеси и институции в Хасково да се възползват от услугата, осигурявайки им гарантирани паркоместа и улеснявайки ежедневната им дейност. Това може да доведе до по-бързо приемане на новия режим и генериране на стабилни приходи за общината.
Дефиниция и обхват на режима: „Служебен абонамент“ позволява платено паркиране на специално определени места по улици, площади, паркинги и други части от пътната инфраструктура, които са общинска собственост. Тези места ще бъдат ясно обозначени
Работно време и зони на действие: Предлага се режимът на действие да бъде денонощен и да може да се създава „служебен абонамент“ на цялата територия на „Синя зона“
Кръг на допустимите ползватели: Местата в режим „Служебен абонамент“ могат да се ползват от: държавни и общински органи; административни структури или техни звена; държавни или общински културни, здравни и научни институции; физически или юридически лица, които са собственици, ползватели и/или наематели на нежилищни имоти на административен адрес.
Процедура за кандидатстване и необходими документи: Процедурите и условията за определяне и обозначаване на местата за „Служебен абонамент“ следва да бъдат одобрени със заповед на Кмета на общината
Контрол и санкции при нарушения: При регистриране на паркирано в нарушение МПС на паркомясто, обозначено в режим „Служебен абонамент“, същото МПС може да бъде принудително преместено от оторизираните служби. Водачът или собственикът на МПС заплаща всички разходи, свързани с принудителното преместване и отговорното пазене на специализиран паркинг.
Възможност за временно затваряне на служебни паркоместа: Допуска се временно затваряне на паркоместа в режим „Служебен абонамент“ за частни мероприятия само в неработни дни или в работни дни между 17:30 и 08:30 ч.
Предложените изменения и допълнения в Наредбата са насочени към по-ефективно и модерно управление на паркирането на територията на община Хасково.
Въвеждането на режима „Служебен абонамент“ ще предостави предвидимост и удобство за бизнеса и институциите, които имат нужда от гарантирани паркоместа, като същевременно генерира нови приходи. Ценообразуването на тази услуга е съобразено с местните икономически условия, целящо да стимулира по-широкото ѝ възприемане.
I. Причини, които налагат приемането на новата уредба
Причините, които налагат изменението и допълнението на действащата Наредба, произтичат от необходимостта за осъвременяване на нормативната уредба и привеждането ѝ в съответствие с променящите се обществени потребности и предизвикателствата на градската мобилност:
-Неяснота и неефективност на обхвата на „Синя зона“: Текущата дефиниция на „Синя зона“ в Чл. 27, ал. 1 от Наредбата включва „зона Център“ и „прилежащи към нея улици“. Тази формулировка е неясна и води до административни затруднения при контрола и неефективно управление на паркоместата в динамична градска среда.
-Нецелесъобразност на цената „по месторабота“: Разпоредбата на Чл. 27а, ал. 2, т. 3, касаеща месечната цена за паркиране „по месторабота“, често създава административни затруднения при контрола и не допринася за ефективното използване на паркоместата.
-Липса на режим „Служебен абонамент“: Към момента липсва регламентиран механизъм, който да позволява на юридически и физически лица да наемат конкретни паркоместа за служебни нужди, което води до неорганизирано паркиране и пропуснати приходи.
- Публичните органи са отговорни за провеждането на политики, насочени към устойчиво и екологично развитие. В този смисъл в различни градове в Европейския съюз и в България са предвидени редица методи, средства и механизми за ограничаване използването на МПС в централна градска част и насърчаване на електрически такива, обществен транспорт и др. с оглед спецификата на града;
- Паркирането в зоните за платено паркиране е част от решаване на проблемите с трафика и чистотата на въздуха;
- Личните автомобили генерират повече трафик и замърсяват въздуха с фини прахови частици;
- Увеличението в цената ще накара част от хората да оставят личните си автомобили и да използват по-често градския транспорт;
- Необходимост от увеличение цената за монтаж и демонтаж на техническо средство за принудително задържане тип „скоба“, с оглед покриване на действително направените разходи
- Въвеждане на забрана и санкция за самоволно премахване на техническо средство за принудително задържане (скоба) от неоторизирани лица
II. Целите, които се поставят
С приемането на предложените изменения и допълнения се преследват следните основни цели:
-Оптимизиране на управлението на паркирането.
-Опростяване на ценовата политика: Унифицирането на годишната цена за „Синя зона“ и отмяната на опцията „по месторабота“ ще направи системата по-прозрачна, лесна за разбиране и администриране.
-Въвеждане на нов, ефективен режим за бизнеса и институциите: Създаването на режима „Служебен абонамент“ ще предостави предвидимост и удобство за тези, които се нуждаят от гарантирани паркоместа, подобрявайки организацията на паркирането в града.
-Генериране на допълнителни приходи: Новата годишна цена за „Синя зона“ и таксата за „Служебен абонамент“ ще увеличат приходите.
-Намаляване на задръстванията и подобряване на градската мобилност: По-доброто управление на паркирането ще доведе до намаляване на времето за търсене на паркоместа и по-плавно движение на трафика.
III. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба
Прилагането на новата уредба ще изисква следните финансови и други средства:
-Финансови средства:
-Разходи за маркировка и пътни знаци: Необходимо е обновяване на пътната маркировка и поставяне на нови пътни знациза ясното дефиниране на зоните и местата.
-Разходи за информационни материали: Отпечатване на нови талони и информационни брошури за гражданите и бизнеса относно промените в правилата и цените.
-Актуализация на софтуерни системи: Възможни са разходи за адаптиране на системите за SMS паркиране и паркоматите към новите цени и режими.
-Административни разходи: Разходи за обработка на заявления за „Служебен абонамент“ и издаване на нови карти/талони.
Други средства:
-Човешки ресурси: Ангажиране на допълнителен или преразпределение на съществуващ персонал в общинската администрация и „Тролейбусен транспорт“ ЕООД за администриране, контрол и прилагане на новите разпоредби.
-Технически ресурси: Поддържане и евентуално закупуване на допълнителни технически средства за контрол (напр. скоби, репатриращи автомобили), при необходимост от по-строг контрол.
-Информационна кампания: Провеждане на широка информационна кампания за уведомяване на обществеността за предстоящите промени.
Необходимите финансови средства ще се акумулират от увеличението на цената за паркиране в „Синя зона“ и няма да се отразят на бюджета на общината.
IV. Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива.
Прилагането на предложените изменения се очаква да доведе до следните резултати:
-Подобряване на градската мобилност: Намаляване на времето за търсене на паркоместа в централната градска част и по-ефективно използване на съществуващата инфраструктура.
-Повишена прозрачност и улеснена администрация: Ясните правила и опростената ценова структура ще намалят административната тежест и ще улеснят гражданите.
-По-добра организация на паркирането за бизнеса: Режимът „Служебен абонамент“ ще предостави предвидимост и удобство за фирми и институции и ще улесни осъществяването на стопанска дейност, чрез въвеждането на служебен абонамент
-подобряване на ротацията на паркоместа в централните и натоварени градски части
-осигуряване на регламентирано предимство за паркиране на живущите в обхвата на платените зони
Финансови резултати:
-Увеличение на приходите: Новата цена за „Синя зона“ и въвеждането на „Служебен абонамент“ ще генерират значителни допълнителни приходи.
-Потенциално увеличение на събраните глоби: По-ясните правила и по-ефективният контрол могат да доведат до намаляване на нарушенията и съответно до по-висока събираемост на глобите.
-Дългосрочни икономии: Опростената администрация и по-ефективното управление на паркирането могат да доведат до дългосрочни оперативни икономии за общината.
V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз
Предложеният проект на Наредба е в съответствие с правото на Европейския съюз, доколкото урежда обществени отношения от местно значение, които не са изрично и изчерпателно регламентирани на европейско ниво, но същевременно спазва общите принципи и насоки на ЕС:
- Принцип на субсидиарност: Регулирането на градското паркиране е основно в компетентността на местните власти, съгласно принципа на субсидиарност. Общините имат правомощия да определят зони за платено паркиране и да въвеждат ограничения, стига да не противоречат на националното или европейското законодателство.
- Политики за градска мобилност: Европейският съюз насърчава устойчивата градска мобилност, намаляването на емисиите и подобряването на достъпността на транспорта. Предложените изменения, насочени към по-ефективно управление на паркирането и намаляване на задръстванията, са в унисон с тези цели.
- Достъпност за хора с увреждания:
- ЕС активно работи за улесняване на свободното движение и осигуряване на равен достъп за хора с увреждания, включително чрез инициативи като Европейската карта за паркиране за хора с увреждания. Тази карта цели стандартизация и взаимно признаване на правата за паркиране в държавите членки.
- Наредбата на Община Хасково вече се позовава на стандартизирания модел на Общността за карта за паркиране на хора с увреждания (Чл. 29, ал. 3, т. 1)
- Предложената нова разпоредба, която позволява почасово платено паркиране за автомобили, обслужващи хора с увреждания, при липса на свободни обозначени места, е в съответствие с практиката в някои държави членки на ЕС, където може да се изисква заплащане за достъпно паркиране, дори при наличие на карта за хора с увреждания. Важното е да се осигури достъпност, дори и срещу заплащане, когато специализираните места са заети.
- Няма пряк конфликт: Предложените изменения не влизат в пряк конфликт с действащи директиви или регламенти на Европейския съюз, тъй като се отнасят до специфични аспекти на местното управление на паркирането, които са в правомощията на общинските власти.
Във връзка с гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е :
На основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, Общински съвет – Хасково приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за обществения ред при използване на ППС и осигуряване на безопасността на движението на територията на Община Хасково, както следва:
§ 1. В чл. 27 се правят следните изменения:
1.В ал. 1, изр. първо, изразът „прилежащи към нея улици“ се заменя с израза „зона „А“.
2.В ал.1, изр. второ, изразът „прилежащите към нея улици“ се заменя с израза „зона А“.
3.В ал.3, изречение второ се отменя.
§ 2. В чл. 27а, ал.2 се правят следните изменения и допълнения:
1.т.3 се отменя
2.настоящите т.1 и т.2 се преномерират, съответно на т.2 и т.3, като числото в новата т.2 „1“ се заменя с „2,00 лв.“
3.Създава се нова т.1 със следното съдържание:
„1.За 30 мин. – 1,00 лв.“
4.В т.4 числото „540“ се заменя с „840“
§ 3. Създава се нов чл. 27в със следния текст:
Чл. 27в. (1) Създава се денонощен режим на паркиране „Служебен абонамент“, при който юридически и физически лица могат да заявят конкретно паркомясто срещу годишна такса.
(2) Местата за служебен абонамент се разполагат в рамките на „Синя зона“ върху улици, площади, паркинги и други общински площи, обозначени съгласно изискванията и могат да се използват от всяко МПС, свързано с дейността на заплатилия абонамента.
(3) Годишната цена за ползване на едно място в режим „Служебен абонамент“ е 2000 лв. с ДДС.
(4) Право да кандидатстват имат:
- Държавни и общински органи и техните структури;
- Културни, здравни, образователни и научни институции;
- Юридически или физически лица – собственици, наематели или ползватели на нежилищни имоти в непосредствена близост до заявеното за служебен абонамент паркомясто, находящо се в „Синя зона“, при условия и по ред, определени в заповедта на Кмета по ал. 5.
(5) Условията и редът за кандидатстване, определяне и обозначаване на местата се уреждат със заповед на Кмета на Община Хасково.
(6) В случай на неправомерно паркиране на МПС на място със служебен абонамент, същото се репатрира и водачът заплаща разходите по преместването и престоя.
(7) Допуска се временно затваряне на служебни паркоместа за частни събития в неработни дни или в часовете от 17:30 до 08:30 ч. в работни дни.
§ 4. В чл. 29 се създава нова ал. 7:
(7) При липса на свободни паркоместа, обозначени със знак Д21, паркирането на автомобили, снабдени с карта и обслужващи хора с увреждания, се извършва в режим на почасово платено паркиране.
§ 5. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал.6, т.2 се изменя така:
„2. Монтаж и демонтаж на техническо средство за принудително задържане тип „скоба“ – 40 лв.“
2.Създава се нова ал.7 със следния текст:
(7) Забранява се на водачи на превозни средства или други лица да премахват, повреждат или възпрепятстват действието на технически средства за принудително задържане (скоби), поставени от оправомощени длъжностни лица, на пътни превозни средства, за които не е заплатена дължимата цена за паркиране.
§ 6.В чл.34 се създава нова т.7 със следния текст:
т.7 За нарушение на разпоредбата на чл.30, ал. 7 се налага глоба в размер от 100 до 200 лева, независимо от дължимите такси за освобождаване на превозното средство и/или обезщетения за нанесени щети.
§ 7. Настоящото изменение на Наредбата влиза в сила от 01.08.2025 г.
КМЕТ НА ОБЩИНА ХАСКОВО: /Станислав Дечев/п/
Съгласно чл.26, ал.4 от Закона за нормативните актове, в законоустановения срок от 30 дни, Община Хасково чрез настоящото публикуване за обществена консултация, предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта на Наредбата на е-mаil адрес: kmet@haskovo.bg или в деловодството на Община Хасково, гр. Хасково, пл. „Общински” № 1.








