Прескочи към основното съдържание на страницата Прескочи до контекстното меню

Обсъждане докладна записка от Кмета на община Хасково относно: Приемане на отчет за състоянието на общинската собственост и резултатите от нейно управление през 2024 година по реда на Закона за общинската собственост и Наредбата за управление и разпоре...

ДО

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

ХАСКОВО

 

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА

 

от Станислав Дечев – Кмет на Община Хасково

ОТНОСНО: Приемане на отчет за състоянието на общинската собственост и резултатите от нейно управление през 2024 година по реда на Закона за общинската собственост и Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост на Общински съвет – Хасково.

 

         Уважаеми госпожи и господа общински съветници,            

         Настоящият отчет за състоянието на общинската собственост и резултатите от нейното управление през 2024 година е разработен в изпълнение на разпоредбите на чл. 66а от Закона за общинската собственост.

         Водещ документ за дейността през отчетния период е Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост през 2024г. е приета с Решение №35, Протокол №4 от 16.02.2024г. на Общински съвет - Хасково, допълвана  и актуализирана през отчетната година.

         Дейностите по придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи общинска собственост се извършват под общото ръководство и контрол на Общински съвет - Хасково, съгласно изискванията на действащото законодателство, след влезли в сила Решения на Общински съвет - Хасково.

         Предмет на настоящият отчет е състоянието на общинската собственост и резултатите от нейното управление за периода от 01.01.2024г. до 31.12.2024г.  

         Поради липса на интерес, с част от имотите не бе извършено разпореждане и управление, а поради проявен интерес към други имоти, същите бяха включени допълнително в Годишната програма със съответните Решения на Общинския съвет.

         Спазени бяха принципите на законосъобразност, откритост, целесъобразност, равнопоставеност и максимална ефективност в действията. Имотите и вещите общинска собственост се управляват в интерес на населението на Общината с грижа на добър стопанин, съобразно предназначението и нуждите, за които са предоставени . 

         Постъпилите средства от управление и разпореждане с общинска собственост са постоянен източник на приходи за общинския бюджет и обезпечават финансирането на голяма част от общинските дейности.

         Съгласно чл.3, ал.1 от Закона за общинската собственост, общинската собственост е публична и частна. В първата група имоти са включени имотите и вещите определени със закон, имотите чието предназначение е за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение и имотите, предназначени за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление и местната администрация.

         Частна общинска собственост са всички други общински имоти и вещи. Те се делят на жилищни и нежилищни. Жилищните имоти служат за задоволяване на жилищни нужди. Нежилищните имоти включват стопански обекти, застроени и незастроени поземлени имоти /парцели/, земеделски земи от общинския поземлен фонд. Те имат широко предназначение в т.ч. за административно, търговско, здравно и социално обслужване на населението, за задоволяване на селскостопански нужди. Нежилищните имоти, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, са отдадени под наем чрез публично оповестени търгове.

         Имотите, публична общинска собственост, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение, предназначени за културни, образователни, детски, младежки и други дейности от общинско значение, които са предоставени за управление на учреждения, организации и юридически лица на бюджетна издръжка, осъществяващи изброените дейности, са извън обхвата на отчета.                     

 

Дейността по управление и разпореждане с общинска собственост беше организирана в следните направления:

 

 

І. АКТУВАНЕ И ДЕАКТУВАНЕ НА ОБЩИНСКИ ИМОТИ

 

         През отчетния период продължи работата по актуването на имотите- общинска собственост. Съгласно чл.56 от Закона за общинската собственост, за общинските имоти се съставят актове за общинска собственост по образци, утвърдени от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на правосъдието.

         За всеки съставен акт за общинска собственост е създадено досие, съдържащо документи, удостоверяващи правото на собствеността на общината.

         През 2024г. влезе в сила Кадастралната kарта на 13 населени места на територията на Община Хасково, което наложи съставяне на нови актове за общинска собственост на имотите, находящи се в тези землища.      

         През отчетния период  съставените актове за общинска собственост са 182, като 40 от тях са за публична общинска собственост и 142 са за частна общинска собственост. Деактувани са 25 имота. Същите са вписани в Службата по вписванията – гр. Хасково. Преписи са изпратени на Службата по геодезия, картография и кадастър и на Областен управител на област Хасково. При изготвянето на актовете за общинска собственост се използва готов софтуер, който регистрира автоматично всяка направена актуализация в регистрите публикувани в официалният сайт на община Хасково.

         През 2024г. са постъпили 270 бр. заявления от физически и юридически лица за провеждане на процедура по чл.587, ал.2 от ГПК и чл.79 от ЗС за извършване на обстоятелствени проверки за придобиване на собственост по давност, по които са изготвени 336 бр. удостоверения. Издадени са 2 бр. удостоверения за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост. Постъпилите от тях приходи са общо в размер на 6720 лева.

 

ІІ. УПРАВЛЕНИЕ НА ЖИЛИЩНИ ИМОТИ

 

         Към 31.12.2024 година Община Хасково разполага с жилищен фонд от 410 броя апартаменти, 5 стаи и 32 жилищни сгради, които се отдават под наем на крайно нуждаещи се граждани по реда на Наредбата за общинските жилища на Общински съвет - Хасково.

През 2024 година приходите от отдаването под наем на тези жилища са в размер на 258 822,53 лева.

Издадени са 438 заповеди за настаняване и 1 заповед за пренастаняване.

Връчени са 9 заповеди за прекратяване на наемно правоотношение на лица, които не отговарят на условията за настаняване.

През 2024 година, 171 граждани са подали документи за включване в картотека, от които 155 са включени в окончателния списък за 2025 година.

 

ІІІ. УПРАВЛЕНИЕ НА НЕЖИЛИЩНИ ИМОТИ

 

         За отчетния период са сключени 16 броя договора за отдадено под наем имущество, 7 броя договора за безвъзмездно ползване на имущество и издадени 6 бр. заповеди за настаняване на общински структури, 1 бр. договор за предоставяне под наем на вещи – общинска собственост, 25 броя договора за отдадени под наем общо 64 броя пасища и мери, 7 броя договора за отдадени под наем общо 48 броя ниви и 5 броя  договора за концесия.     

         Всички договори са сключени след Решение на Общински съвет - Хасково и след провеждане на съответните процедури. Отдаването под наем на общинско имущество и земеделски имоти се извършва след провеждането на публични търгове. Дейностите по разпределението на пасища, мери и ливади на животновъди с регистрирани пасищни животни бяха извършени по реда на  чл. 37 и от ЗСПЗЗ.

 

         1.Постъпилите приходи от наем на стопански обекти и терени за 2024 г. са в размер на 886 154,00 лева без ДДС, както следва:

 

         - приходите от отдадено под наем имущество са в размер на 275 879,00 лева без ДДС;

         - приходите от отдадени под наем ниви и пасища са в размер на 454 000,00 лева без ДДС; 

         - приходите от разорани полски пътища в земеделски земи  са  в размер на 142 857,00 лева без ДДС;

         - приходите от договори за избор на оператор за възлагане стопанисването, поддръжката и експлоатацията, чрез предоставянето под наем на язовири възлизат на 13 418,00 лева без ДДС.

 

 2.Постъпилите приходи от концесионни договори  за 2024г. са в размер на 108 907,00 лева без ДДС.

Върху 29 имота – публична общинска собственост е предоставена концесия:

  • парк "Христо Ботев"
  • парково пространство ДТ "Иван Димов"
  • пазар ж.к. "Орфей"
  • централен зеленчуков пазар
  • парк пред зала "Дружба"
  • спортен комплекс "Юнак"
  • обществен извънселищен парк, горски парк м. "Кенана"
  • 22 язовира в землищата на с. Конуш, с. Войводово, с. Криво поле, с. Любеново, с. Тракиец, с. Гарваново, с. Елена, с. Долно Войводино, с. Гълъбец , с. Големанци  и гр. Хасково, община Хасково.

          Постъпилите приходи от отдадена под наем общинска собственост и концесии през 2024г. са общо в размер на  995 061,00 лева без ДДС.

           

ІV. РАЗПОРЕЖДАНЕ С ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

 

         Целта на всички разпоредителни сделки е не само увеличаване на приходите на общинския бюджет, но и създаване на условия за развитие на бизнеса, което като пряк резултат допринася за по-нататъшното увеличаване на доходите и заетостта, а от там и за повишаване качеството на живот на населението  на общината.

         Съгласно чл.111, ал.1 от НУРОС е създаден и се поддържа публичен регистър за разпоредителните сделки с имоти – общинска собственост, който се публикува на официалния сайт на Община Хасково.

         По реда на ЗОС  за периода от 01.01.2024г. до 31.12.2024г.  са проведени  18  търга.

         Реализираните разпоредителни сделки с общински имоти по реда на Закона на общинската собственост са след влезли в сила решение на Общински съвет -Хасково, както следва:

         - сключени са 6 броя договора за прекратяване на съсобственост между общината и физически или юридически лица чрез продажба на частта на общината, на основание чл. 36, ал.1, т.2 от ЗОС и чл. 54, ал. 1,т. 2 от НУРОС – на обща стойност 28 515,00 лева без ДДС.

         - съгласно  чл. 35, ал. 3 от ЗОС и чл. 48, ал. 1 от НУРОС са сключени  6 броя договора за продажба на земя – частна общинска собственост на собственика на законно построена върху нея сграда  на обща  стойност  172 525,00 лева без ДДС.

         - съгласно  чл. 35, ал.1 от ЗОС и чл. 45, ал. 1 от НУРОС са сключени  9 броя договора за продажба на имоти – частна общинска собственост,след проведен публичен търг на обща стойност 202 224,00 лева без ДДС.

         - съгласно  чл. 37, ал. 1 от ЗОС и чл. 60, ал. 1 от НУРОС са сключени  8 броя договори за учредяване на отстъпено право на строеж, след проведен публичен търг на обща стойност 22 148,40 лева

         - съгласно  чл. 38, ал. 2 от ЗОС и чл. 61 от НУРОС  са сключени  3 броя договора за отстъпено право на строеж за допълващо застрояване, пристрояване и надстрояване на сграда построена върху имот частна общинска собственост на обща стойност 4 228,00 лева

         - сключени са 3 броя договора съгласно ЗЕСМФИ за безвъзмездно учредяване на сервитутно право и 1 броя договор за възмездно учредяване на сервитутно право, на стойност 2 275 лева.

         - съгласно чл.21, ал.1 от ЗОС е приключена 1 процедура по отчуждаване.

През 2024 г. са постъпили приходи от разпореждане на общинска собственост в размер на 431 915,40 лева без ДДС.

 

V.  ПОСТЪПИЛИ ПРИХОДИ  ОТ  ДРУГИ ДЕЙНОСТИ

 НА ДИРЕКЦИЯ „ИСДУОС“ през 2024г.:

 

Услуги ИСДУОС

общ брой

обща сума (лв.)

1

Определяне на място за спирката, която ще ползва превозвачът по международни автобусни линии

12

0

2

Определяне на маршрут и издаване на разрешение за движение на автомобили превозващи извънгабаритни товари

2

0

3

Промяна на вписаните обстоятелства в Националния туристически регистър по искане на вписаното лице

8

400

4

Категоризация на места за настаняване

7

1860

5

Прекратяване на категория на туристически обект по искане на лицето, извършващо дейност в обекта

11

0

6

Категоризация на заведения за хранене и развлечение

47

16200

7

Потвърждаване или промяна категорията на туристически обект

2

940

8

Регистриране на места за настаняване клас "В" - апартаменти за гости и стаи за гости

2

220

9

Приемане на уведомление за работно време при откриване на обект или заявяване промяна на работното време на обекта

2

0

10

Издаване на разрешение за таксиметров превоз на пътници и холограмни стикери за автомобилите

350

7000

11

Издаване на удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници

4

100

12

Вписване на автомобили и/или водачи, които извършват таксиметров превоз на пътници от името на регистриран превозвач, но за своя сметка в списъците към удостоверението за регистрация на превозвача

130

1950

13

Отписване на автомобили и/или водачи, които извършват таксиметров превоз на пътници от името на регистриран превозвач, но за своя сметка в списъците към удостоверението за регистрация на превозвача

50

0

14

Прекратяване на действието на разрешение за таксиметров превоз на пътници

30

0

15

Отразяване на промени в обстоятелствата, вписани в разрешение за таксиметров превоз на пътници

13

0

16

Издаване на удостоверение за наличие или липса на претенции за възстановяване на собствеността върху недвижими имоти

2

40

17

Издаване на заповед за изземване на имот

1

0

18

Издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост

336

1320

19

Издаване на удостоверение относно собствеността на недвижими имоти

7

140

20

Справки по актовите книги и издаване на заверени копия от документи относно общинска собственост

48

324

21

Установяване на жилищни нужди - картокетиране и издаване на удостоверение

170

0

22

Обработване на заявление-декларация за обстоятелствена проверка

270

5400

23

Издаване на разрешително за ползване на водни обекти - публична общинска собственост, с изключение на разрешителните по чл. 46, ал. 1, т. 3 от Закона за водите

3

300

24

Издаване на разрешение за отсичане на над 5 /пет/ броя дървета и на лозя над 1 декар

19

380

25

Издаване на превозен билет за транспортиране на добита дървесина извън горските територии

39

0

26

Подадени заявления за ползване на летище „Узунджово“ за кацане на ултралеко въздухоплавателно средство, съгласно чл.8, ал.1, т.1  от Наредбата за управлението, стопанисването и таксите събирани на летище „Узунджово“ на територията на община Хасково

10

50

27

Подадени заявления за ползване на летище „Узунджово“ за ползване на терена с цел различна от аваиацията, съгласно чл.8, ал.1, т.3  от Наредбата за управлението, стопанисването и таксите събирани на летище „Узунджово“ на територията на община Хасково

3

3994,64

28

Подадени заявления за ползване на летище „Узунджово“ за ползване на терена за кацане на леко въздухоплавателно средство, съгласно чл.8, ал.1, т.1  от Наредбата за управлението, стопанисването и таксите събирани на летище „Узунджово“ на територията на община Хасково

1

600

29

Подадени заявления за ползване на летище „Узунджово“ за ползване на терена за паркиране на леко и ултралеко въздухоплавателно средство на стоянка, съгласно чл.8, ал.1, т.2  от Наредбата за управлението, стопанисването и таксите събирани на летище „Узунджово“ на територията на община Хасково

1

200

30

Подадени заявления с искане за музикално озвучаване

325

3250

31

Издадени разрешения за музикално озвучаване

249

0

          

         Постъпилите приходи от други дейности през 2024г. са общо в размер на  44 668,64 лева без ДДС.

    

         Предвид изложеното до тук предлагам Общински съвет - Хасково да вземе следното

 

Р  Е Ш Е Н И Е:

 

         На основание чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 66а от Закона за общинската собственост и чл.75 от Наредбата за управление и разпореждане с общинска собственост, Общински съвет - Хасково приема Отчет за състоянието на общинската собственост и резултатите от нейното управление през 2024 година.

 

КМЕТ НА ОБЩИНА ХАСКОВО

/Станислав Дечев/п/

Последна промяна: 6 Март 2025

Бъдете информирани

Абонирайте се! Получавайте първи всички актуални новини, събития, обяви и съобщения от Община Хасково.

Следвайте ни в социалните мрежи!