ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ХАСКОВО
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От Станислав Дечев – Кмет на Община Хасково
Относно: Изменение на наредба за определяне на местните данъци в Община Хасково
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Представям на Вашето внимание предложение за приемане на изменение на Наредба за определяне на местните данъци в Община Хасково, по-конкретно размера на данъка върху недвижимите имоти /чл. 4 от Наредбата/ и на данъка при придобиване на имущество по възмезден начин /чл. 6, ал. 2 от Наредбата/.
- Причини, налагащи изменението на размера на данъка върху недвижимите имоти /ДНИ/ и на данъка при придобиване на имущество по възмезден начин /ДВПИ/ на територията на Община Хасково.
Съгласно чл. 22 от ЗМДТ размерът на данъка върху недвижимите имоти се определя в граници от 0,1 до 4,5 на хиляда върху облагаемата основа на имота – за жилищни и нежилищни имоти на гражданите това е данъчната оценка на имота, определена съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ. Облагаемата основа на нежилищните имоти на предприятията съгласно чл. 21 от ЗМДТ е по – високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно Приложение № 2, а за жилищните им имоти – данъчната оценка съгласно приложение № 2. Настоящият размер на данъка – 2 на хиляда върху облагаемата основа е определен с Решение № 239 по Протокол № 17/19.12.2008 г.
По отношение Данъка при придобиване на имущества по възмезден начин, съгласно чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ размерът му се определя от 0,1 до 3 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна – върху оценката на имуществото с по-висока стойност. Действащият размер на ДВПИ - 2,6 на сто е определен с Решение № 239 по Протокол № 17/19.12.2008 г.
На основание чл. 1, ал. 2 от Закона за местните данъци и такси, общински съвет определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в границите, определени в закона. Правомощията на органа на местното самоуправление - общинския съвет, да определя местните данъци, е предоставено със Закон за изменение и допълнение на закона за местните данъци и такси ДВ. бр. 110/21.12.2007 г., в сила от 01.01.2008 г. С така направената промяна, законодателят е предоставил на общинските съвети сами да определят собствените си приходи, което е част от процеса по финансова децентрализация на общините.
Основен мотив за запазване на данъчните ставки без промяна е да не се увеличава данъчната тежест на населението и фирмите. В дългосрочен план това създава диспропорции спрямо очакванията на населението за подобряване на инфраструктурата и нормалното функциониране на общината. Измененията на данъчните ставки за Данък върху недвижимите имоти/ДНИ/ и данък върху придобиване на имущества /ДВПИ/, които предлагаме с настоящата докладна са пряко свързани с осигуряване на финансов ресурс от местни приходи, който ще помогне за нормалното представяне на публични услуги на гражданите.
Съществува риск повишените разходи за всички стоки и услуги, които общината използва за да предоставя публични услуги, да не могат да бъдат разплатени, което от своя страна ще доведе до спиране или влошаване на качеството на предоставяните услуги – улично осветление, социални, образователни услуги и културни мероприятия, поддържани на улици и пътища и други. Основните мотиви за исканите увеличения са свързани с необходимостта от допълнителни финансови средства за покриване на увеличените разходни отговорности на Общината.
Според ежегодното изследване на решенията за 2023 г. на местните власти относно размерите на местните данъци, данните от общините се групират и според минималните им такива. От общо 212 общини, включени в проучването, 45 % са увеличили ставките на данък върху недвижимите имоти /ДНИ/, а Община Хасково не е променяла ставката на този вид данък повече от петнадесет години. Запазва се тенденцията, преобладаващата част от общините в извадката (59 % през 2024 г.) да прилагат ставки по – ниски, близки или равни на осреднения размер на ДНИ – 2,3 на хиляда. Останалите 41 % от общините прилагат размер на ставките над средния, като четири от тях са определили максималната законова ставка от 4,5 на хиляда, а общо 47 общини са определили размери на данъчната ставка от 3 на хиляда до „тавана“ по ЗМДТ.
Според Анализа на ставките на местните данъци и размерите на такси през 2024 г. на Националното Сдружение на Общините в Република България позволява групиране на общините съобразно диапазони на Данъка при придобиване на имущества по възмезден начин /ДВПИ/ , в рамките на които е определен размерът на ставката на данъка:
- 51 % от общините са определили размер на данъка на 3 % ;
- 34 % са определили размер на данъка между 2,5 и 2,9 % ;
- 13 % от общините са определили размери между 2 и 2,4% ;
- Едва 2 % прилагат ставка между 1 и 1,6 % .
Тенденция през последните години е увеличаване на ставките и на двата
налога – ДНИ и ДВПИ. Сред основните причини за тези увеличения се включват:
потребностите за финансиране на по – достъпни, повече и по – качествени
услуги, както и необходимостта от частично компенсиране на изоставането на
данъчните оценки на имотите, вкл. земеделските земи, от реалните условия на
пазара.
След анализ на действащите ставка в Община Хасково, както и при сравнителна съпоставка с други общини, считам, че е целесъобразно и законосъобразно, ставката на данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ да бъде увеличена от 2 на хиляда на 2,5 на хиляда а данък при възмездно придобиване на имущество /ДВПИ/ да бъде увеличена от 2,6 на сто на 3,0 на сто. Така предложеното увеличение на ставката се налага поради следните обстоятелства:
Приходите от данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и данък при възмездно придобиване на имущество/ДВПИ/ имат важно значение при формиране на балансиран общински бюджет. Той от своя страна е предпоставка общината да изпълнява ефективно своите функции като основна административно-териториална единица, в която се осъществява местно самоуправление и да изпълнява целите, задачите и принципите на местната, националната и европейската политика на територията на общината, чрез общинска администрация, осигурявайки административното обслужване на населението и решаването на широк кръг от въпроси, свързани с благоустрояване, социална политика, образование, европейска интеграция, архитектура и градоустройство и други.
Съгласно ЗМСМА общината има право да решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в нейната компетентност в сферата на общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация; устройството и развитието на територията на общината и на населението в нея; образованието; здравеопазването; културата; благоустрояването и комуналните дейности; социалните услуги; опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси; поддържането и опазването на културни, исторически и архитектурни паметници; развитието на спорта, отдиха и туризма.
Размерът на ставките на ДНИ и ДВПИ не са актуализирани от 2008 г., като в същото време многократно са нараснали разходите на Община Хасково по осигуряване на изпълнението на своите многобройни функции в гореизброените сфери. Началният план на бюджета на общината за цитираната година, утвърден с Решение № 54/07.03.2008 г. на Общински съвет- Хасково, възлиза на 68 116 987 лв. За сравнение този индикатор през 2024 г. е с утвърден начален план съгласно Решение № 38/16.02.2024 г. на Общински съвет – Хасково в размер от 154 502 024 лв. или с 86 385 037 лв. повече.
При разглеждане само на три показателя, оказващи съществено влияние върху разходната част на общинския бюджет – нива и ръст на минимална работна заплата, разходи за електроенергия, инфлация – се установява изключително сериозно повишение на разходите за периода.
- Минималната работна заплата за страната през 2008 г. е била в размер на 220 лева съгласно ПМС № 1 от 11.01.2008 г., нейния размер от 01 януари 2024 г. е определен на 933 лева, а за 2025 година се очаква да бъде в размер на 1 077 лева. Разходите само за обезпечаване на работни заплати за периода нарастват повече от 4 пъти, и то вземайки за база минималната работна заплата. Реалният ръст на разходите за възнаграждения изпреварва тези показатели.
- Цената на електрическата енергия в проследения период се изменя ежегодно и многократно в посока увеличение. Начисленията за електроенергия на Общинска администрация за период от последните години показва, че растежът на разходите е сериозен, и по – конкретно: през 2018 г. – 1 010 657 лв.; през 2020 г. - 1 875 747 лева; през 2021 г. – 1 877 450 лв.; през 2022 г. - 2 864 785 лева; през 2023 г. – 1 998 092 лева, или увеличение в процентно отношение достигащо пик от 200 % през 2022 година и завършващо в края на наблюдавания период със близо 100 % ръст спрямо 2018 година.
- По данни на НСИ индексът на потребителските цени за месец септември 2023 г. спрямо месец януари 2009 г. е 155.6 %, т.е. инфлацията е 55.6 %.
В допълнение – строителството, градоустройството и благоустрояването са дейности със съществен принос към разходната част но бюджета на Община Хасково, и в момента на територията на общината са в ход на изпълнение множество обекти, финансирани изцяло или частично със собствени средства на Община Хасково. От началото на 2021 г. бяхме свидетели на прогресираща инфлация в цените на производители в почти всички отрасли обусловено от резкия дисбаланс между търсене и предлагане на основни промишлени суровини и стоки в периода на възстановяване на световната икономика от последствията на глобалната пандемия от COVID-19.
СПРАВКА ЗА РАЗХОДИТЕ НА ОБЩИНА ХАСКОВО |
|||
|
РАЗХОДИ- МЕСТНА ДЕЙНОСТ И ДОФИНАНСИРАНЕ |
||
Година |
Общо извършени разходи съгласно отчет за касовото изпълнение на бюджета |
В т.ч. капиталови разходи |
В т.ч. текущи разходи |
1 |
2 |
3 |
4 |
31.12.2021 |
37 290 988 |
8 771 926 |
28 519 062 |
31.12.2022 |
42 613 266 |
12 442 691 |
30 170 575 |
31.12.2023 |
50 456 675 |
13 954 865 |
36 501 810 |
30.09.2024 |
34 788 981 |
10 020 715 |
24 768 266 |
ОБЩО: |
165 149 910 |
36 190 197 |
119 959 713 |
Данъкът върху недвижимите имоти и данъкът при възмездно придобиване на имущество служат като инструмент за реализиране участието на гражданите в провеждането на мероприятия по архитектурно-жилищно устройство на населените места и за регулиране на използването на жилищните площи и на производствените сгради. Измененията на данъчните ставки на ДНИ и ДВПИ, са пряко свързани с осигуряване на допълнителен финансов ресурс от местни приходи, който ще помогне за нормалното предоставяне и за задоволяване на непрестанно нарастващите потребности на местното общество.
Следва да се отчете, че съществуват законодателни облекчения и освобождаване от заплащане на данък върху недвижимите имоти на определени категории лица и обекти, които не са от компетенцията на Общински съвет да определя, като в същото време са една голяма сума от собствени приходи, които не постъпват в бюджета на общината.
Съществена част от инвестициите, направени до настоящия момент от началото на годината в общината, са от външно финансиране. При този способ съществува несигурност във всяка година и проект, а рискът от неодобрение на капиталовото финансиране поради конкурсния принцип на оценка не е за пренебрегване. Дори и да се привлекат инвестициите от европейски и национални средства, да се реализират проектните предложения, впоследствие ангажиментът за функциониране, поддръжка и последващи подобрения остава изцяло върху общинския бюджет. В същото време изискванията от граждани и фирми, относно местни инфраструктурни и други проблеми в града и селата се увеличават в пъти повече от това, което общината може да си позволи с досега генерираните собствени приходи.
В тази връзка предлагаме увеличение на ставката на данък върху недвижимите имоти, за всички данъчно задължени лица от 2 на хиляда да стане 2,5 на хиляда върху данъчната оценка. С така предложената ставка, размера на облога върху недвижимите имоти на територията на цялата община ще се измени от 4 303 141лв. на 5 378 925лв. а общия размер на очакваните приходи от 4 340 000лв. ще достигне нива от 5 425 000лв., т.е. със около 1 085 000 лв. повече от приходите за 2024 г.
Примери за предложената промяна в размера на ДНИ на жилищните имоти находящи се в различните зони на гр.Хасково и едно населено място от средна категория са, както следва:
Зона |
Квадратура |
Данъчна оценка |
Размер на ДНИ при 2 промила |
Размер на ДНИ при 2,5 промила |
Разлика |
гр.Хасково I-ва зона |
Жилище-75кв.м., мазе-3кв.м. |
51718,20лв. |
103,44лв. |
129,30лв. |
25,86лв. |
гр.Хасково II-ра зона |
Жилище-75кв.м., мазе-3кв.м. |
39394,30лв. |
78,79лв. |
98,49лв. |
19,70лв. |
гр.Хасково III-та зона |
Жилище-75кв.м., мазе-3кв.м. |
23392,00лв. |
46,78лв. |
58,48лв. |
11,70лв. |
гр.Хасково IV-та зона, кв.“Болярово“ |
Земя-800кв.м., жилище-100кв.м. |
28802,30лв. |
57.60лв. |
72,00лв. |
14,40лв. |
гр.Хасково IV-та зона, м.“Кенана“ |
Земя-600кв.м., жилище-65кв.м. |
27232,80лв. |
54,46лв. |
68,08лв. |
13,62лв. |
гр.Хасково V-та зона, м.“Изгрев“ |
Земя-600кв.м., жилище-40кв.м. |
18812,00лв. |
37,62лв. |
47,03лв. |
9,41лв. |
с.Въгларово/VI-ти функционален тип/ |
Земя-1000кв.м., жилище-80кв.м., второстепенна постройка-40кв.м. |
3224,80лв. |
6,45лв. |
8,06лв. |
1,61лв. |
Важно уточнение следва да се направи, че посочените по-горе суми са в абсолютни стойности, т.е. без да са намалени с предвидените в чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗМДТ облекчения за основно жилище, както и за лица с намалена работоспособност от 50 до сто, който размер в първия случай се дължи с 50 на сто намаление а във втория със 75 на сто намаление от размера на ДНИ. Предвидените в чл. 24, ал. 1 от ЗМДТ категории лица напълно се освобождават от данък върху недвижимите имоти.
Годишния план по бюджета на общината за 2024 г. на данък при възмездно придобиване на имущество по дарение и възмезден начин е 3 500 000 лв. При изменение на ставката за възмездно придобиване на имущество от 2,6 на сто на 3 на сто се очаква завишение на приходите до около 4 050 000 лв.
Видно от извършените анализи, предвидените увеличения няма да бъдат съществени за гражданите, но акумулирания ефект от очакваните приходи ще бъде изцяло в полза на общината ни. Отчитайки социално-икономическите условия на живот в момента, считам, че предлаганите данъчни изменения са разумни и приемливи от обществото.
- Цели , които се поставят с изменението за определяне на местните данъци на територията на Община Хасково.
С предложените промени в Наредбата за определяне размера на местните данъци в Община Хасково, съгласно чл. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗМДТ се цели повишаване на собствените приходи в бюджета на Общината и постигане на очакваните резултати в настоящите мотиви.
- Финансови и други средства, необходими за изменението за определяне на местните данъци на територията на Община Хасково.
Изменението на Наредбата не е свързано с изразходване на допълнителни финансови средства от бюджета на Общината, както и ангажиране на допълнителни човешки ресурси.
- Очаквани резултати:
Очакваните резултати след приемането на проекта за изменение на Наредбата е да се увеличат постъпленията от собствени приходи с около 1 635 000 лв. годишно. По този начин ще се даде възможност на Община Хасково да работи активно за удовлетворяване очакванията на граждани и бизнес за :
- Подобряване на инфраструктурата на територията на общината;
- Осигуряване на средства за изпълнение на образователната, социалната и културна политика на Общината;
- Осигуряване на съфинансиране на проекти по различни програми.
- Осигуряване на устойчивост на изградената с европейски средства инфраструктура и създадени услуги; Повишаване на обхвата и подобряване на качеството на предоставяните публични услуги.
- Анализ на съответствие с правото на Европейския съюз.
Наредбата е подзаконов нормативен акт и е съобразена с действащото законодателство на Република България и Европейския съюз. По проекта на нормативния акт не се налага да бъде изготвена справка за съответствие с европейското право, тъй като с проекта на наредба не се транспонират текстове от правото на Европейския съюз.
Приложение: Проект за изменение на Наредбата за определяне на местните данъци в Община Хасково.
На основание чл. 26, ал. 2 от Закон за нормативните актове заинтересованите
лица могат в 30-дневен срок от публикуване на настоящия проект на Интернет страница на Община Хасково да направят предложения и да изразят становища по проекта.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 1, ал. 2, чл. 22 и чл. 47, ал. 2 от
ЗМДТ, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА Общински съвет- Хасково взе следното
П Р О Е К Т
Р Е Ш Е Н И Е :
Общински съвет- Хасково приема Наредба за изменение на Наредба за определяне на местните данъци в Община Хасково, както следва:
- В текста на чл. 4 думите „2 на хиляда“ се изменят, както следва: „2,5 на хиляда“ .
- В текста на чл. 6, ал. 2 думите „2,6 на сто“ се изменят, както следва: „3 на сто“ .
Решението влиза в сила, считано от 01.01.2025 г.
КМЕТ НА ОБЩИНА
ХАСКОВО : /Станислав Дечев/п/