Прескочи към основното съдържание на страницата Прескочи до контекстното меню

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА ОТ КМЕТА НА ОБЩИНА ХАСКОВО ОТНОСНО: ПРИЕМАНЕ НА ГОДИШНИТЕ СЧЕТОВОДНИ ОТЧЕТИ ЗА 2023 ГОДИНА НА ОБЩИНСКИТЕ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА.

 

ДО ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ХАСКОВО

 

ДОКЛАДНА ЗАПИСКА

от Станислав Дечев - Кмет на Община Хасково

ОТНОСНО: Приемане на годишните счетоводни отчети за 2023 год. на общинските търговски дружества.

 

         Уважаеми госпожи и господа общински съветници,

            Съгласно чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общинският съвет приема годишните счетоводни отчети на дружествата, чиито капитал е собственост на общината.

         В срок  бяха представени годишните счетоводни отчети на следните общинските търговски дружества: „Тролейбусен транспорт“ ЕООД, „Специализирана болница за активно лечение на пневмо-фтизиатрични заболявания-Хасково“ ЕООД – гр. Хасково  „Диагностично-консултативен център I - Хасково“ ЕООД, „Център за психично здраве-Хасково“ ЕООД - гр. Хасково, ДЗЗД „ Общински паркинги Хасково“ и Специализирана болница за активно лечение по онкология- Хасково“ ЕООД.

            Представените годишни счетоводни отчети на общинските търговски дружества са на разположение в Общински съвет – Хасково. Те бяха предварително прегледани от Дирекция „Финансово-счетоводни дейности и бюджет“, както и от Сектор „Финансов контрол“ в Община Хасково.

            Предвид изложеното, представям на вашето внимание финансовото състояние на общинските търговски дружества, както следва:

 

 

„ЦЕНТЪР ЗА ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ – ХАСКОВО“ ЕООД- гр. Хасково

 

Център за психично здраве – Хасково“ ЕООД – гр. Хасково е създаден посредством пререгистриране на съществуващия “Областен диспансер за психични заболявания със стационар Хасково“ ЕООД, съгласно решение № 598/27.08.2010 г. на Община Хасково и Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № 78/14.12.2010 г. и № 78/05.07.2013 година. През м. март 2019 г. ЦПЗ е получил ново разрешение от МЗ - № 78/28.03.19 г., в което се признава второ ниво на компетентност в изпълнение на медицински стандарт „Психиатрия“.

Дейността на ЦПЗ-Хасково се състои в спешна психиатрична помощ; диагностика и лечение на лица с психични разстройства; психотерапия и психосоциална рехабилитация; психиатрична и психологична експертна дейност; създаване и поддържане на регионална информационна система на лица с психични разстройства за нуждите на регистъра. Осъществява диагностика, лечение, периодично наблюдение и рехабилитация на психично болните на територията на Хасковска област.

Лечебната дейност се осъществява в следните структури:

  • Приемно – диагностично звено
  • Звено за спешна и мобилна психиатрична помощ;
  • Звено за активно лечение на лица с тежки психични разстройства – с отделения за мъже и жени;
  • Звено за психосоциална рехабилитация, ресоциализация и трудова терапия
  • Отделение дневен стационар
  • Регистратура – регионална информационна система на лица с психични разстройства
  • Административно – стопански блок

Центърът разполага с 80 броя легла.

През 2023 г. през лечебното заведение са преминали 622 бр. болни в стационарните отделения, 182 бр. в дневен стационар, а през поликлинична дейност – 6772 броя. Отчетените леглодни през годината в стационарните отделения са 19699 бр., а в дневен стационар 4396 броя. Стойността на 1 леглоден  възлиза на 89,13 лв., а от МЗ по методика получават за 1 леглоден 60,00 лева.

Регистрираният капитал на „ЦПЗ – Хасково“ ЕООД е в размер на 238 640 лв., разпределени в 23 864 дяла по 10 лева за всеки един. Всички принадлежат на едноличния собственик на капитала Община Хасково.

Дълготрайните материални активи по балансова стойност към 31.12.23 г. възлизат на 465 х. лв ,от които 429 х. лв. сгради и 36 х. лв. съоръжения.

Към 31.12.2023 г. центърът има 54 души персонал и се ръководи и представлява от д-р Йордан Павлов Михайлов – назначен за управител, съгласно решение № 462/26.11.2021 г. на Общински съвет – Хасково.

 

Приходите на дружеството за 2023 г. са в размер на 1768 х.  лв., /1768027,00/ от които:

  • Финансиране от Министерство на здравеопазването -    1602 х. лв.
  • Приходи от предоставени медицински услуги              -    138 х. лв.
  • Други приходи                                                                    -    28 х. лв.

Приходите за 2022 година  са били в размер на 1723 х. лева, от които финансиране от МЗ – 1557  лв.; от медицински услуги – 133 х. лв. , други приходи – 27 х. лв; от дарения медикаменти – 6 х. лева.

От изложените факти е видно, че финансирането от МЗ е с 45 х. лв. повече в сравнение с 2022 г., приходите от медицински услуги са нараснали с 5 х. лв.,   даренията  за медикаменти  през текущата година няма , а  други приходи с а нараснали с 1 х. лева.

Или общо приходите са нараснали с 45 х. лева.

Разходите за 2023 година са 1756 х. лв./1755746,00/ както следва:

                    Р А З Х О Д И:                                 2023 г.            2022г.                +/-

1.Суровини, материали и външни услуги        254                  288                  - 34

В това число:

-суровини и материали                                         142                  169                  - 27

Разпределени , както следва:

  • Енергийни продукти                                   64                       86                 - 22
  • Вода                                                              11                        9                 + 2
  • Други материали                                         67                      74                   - 7

 

-Външни услуги                                                       112                 119                 -  7

Разпределени  , както следва:

  • Застраховки                                                      4                      4                    -
  • Пощенски и куриерски услуги                           4                      3                    + 1
  • Консултантски дейности                                0                      4                    - 4
  • Други външни услуги                                      104                  108                    - 4

 

2.Разходи за персонала                                         1418                1320                +  98

В това число:

-за възнаграждения /РЗ/                                          1200                  1121              + 79

-за осигурителни вноски                                          218                    199              + 19

 

3.Разходи за амортизация и обезценка                  44                     43                   + 1

 

4.Други разходи                                                      40                       61                -  21

В това число:

-за данък сгради -                                                       2                         2                      -

-такса битови отпадъци                                             3                         4                     - 1

 

ОБЩО РАЗХОДИ:                                                1756                1712                 + 44

 

 

Както се вижда от приложената таблица, разходите за 2023 г. са нараснали  с 44 х. лева , съответно: за суровини  и материали –са намалени с 27 х. лв. /като от тях  енергийните разходи са понижени с 22 х.лв,  разходът за вода се е повишил с 2 хл .лв, а разходите за  др. материали са намаляли със 7 х. лева/; за външни услуги са намаляли  със 7 х. лв , като разходите за застраховки са без промяна, пощенски и куриерски услуги са нараснали с 1 хил. лв.; консултантски дейности са намалени с 4 хил. лв., понижен е и  разхода за други външни услуги – пране, дезинфекции, трудова медицина с 4 хил. лева.

Разходите за издръжка на персонала са нараснали с 98 х. лв. , като за работни заплати повишението е 79 х .лв.,/ от които 7 х.лв. са изплатени за обезщетения/, а разходите за осигурителни вноски са нараснали с 19 х. лева, но трябва да отбележим, че и персоналът е нараснал с 4 души.

Разходите за амортизация и обезценка са повишени с 1 х. лева.

При перо други разходи се наблюдава намаление в размер на 21 х. лв. в сравнение с предходната година ,като разходът  за данък сгради е същият, а такса битови отпадъци е с 1 хил. лв. повече.

Задълженията за 2023 г. са както следва:

  • към доставчици                                           - 12 х. лв.
  • към персонал                                                - 18 х .лв.
  • осигурителни задължения                          -   3 х. лв.
  • данъчни задължения                                   -   1 х .лв.
  • задължения към предприятия                    - 13 х. лв.

      Или общо:                                                        -  47  х. лв.

 

За 2022 г. задълженията са били 36 х. лв. в т.ч. :

  • Към доставчици                - 13 х. лв.
  • Към персонал                   -  20 х. лв.
  • Осигурителни задължения -  3 х. лв.

 

Задълженията на ЦПЗ са нараснали с 11 х. лева, в т.ч. задължения към предприятия с 13 х. лв, данъчни задължения с 1 х. лв.,  разходите за доставчици са намалени с 1 х. лв, а за персонал са намалени с 2 х. лева.

 

Вземания за 2023 година няма.

Вземанията за 2022 година са били в размер на 26 х. лв.  /съответно – вземания от клиенти – 25 х. лв, други – 1 х. лева/.

 

Паричните средства за 2023 г. са в размер на 801 х. лв, докато през 2022 г. са били 717 х. лв., т.е. нараснали са с 84 х. лева.

 „Център за психично здраве – Хасково“ ЕООД – гр. Хасково приключва 2023 година с положителен финансов резултат от 12 х. лв. /12281 лв/ и със счетоводна печалба в размер на  11 х. лв./11053,00 лв./ след удържания данък.

През 2022 г. центърът също е бил на печалба с 11 х. лева.

 

Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

 

 

                                               Р Е Ш Е Н И Е:

 

 

  На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

 

            1. Приема годишния счетоводен отчет за 2023 г. на “Център за психично здраве – Хасково” ЕООД – гр. Хасково.

            2. Формираната печалба в размер на 11 053,00 лв. към 31.12.2023 г. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.

 

 

 

„СПЕЦИАЛИЗИРАНА  БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ПО  ОНКОЛОГИЯ - ХАСКОВО“  ЕООД

 

 

 „СБАЛО - Хасково“ ЕООД е единственото лечебно заведение в Хасковска и Кърджалийска област, оказващо комплексна помощ в организацията, ръководството и извършването на профилактика, активно издирване, ранна диагностика, комплексно лечение, периодично наблюдение, палиативно лечение и подобряване качеството на живот на пациенти със злокачествени заболявания и преканцерози.

Дружеството има регистриран капитал в размер на 5 888 240 лв., разпределен в 588 824 дяла по 10 лв. всеки от тях. Едноличен собственик на капитала е Община Хасково.

Наличните парични средства възлизат на общо 137 хил. лв., като 3 хил. лв. са средства в каса и 134 хил. лв. в разплащателна сметка.

„СБАЛО - Хасково“ ЕООД обслужва население от общо 349947 жители /за 2022г./ от Хасковска и Кърджалийска област.

 Средносписъчния брой на персонала през отчетната година е 90 бр. като общата численост на персонала по щат се е увеличила 6,05 бр. през 2023г. в сравнение с 2022г.

 Структурата на „СБАЛО-Хасково“ ЕООД е изградена на функционално-блоков принцип, както следва:

  • Консултативно- диагностичен блок
  1. Регистратура
  2. Консултативни кабинети- хирургичен, кабинет по медицинска онкология, гинекологичен кабинет, дерматологичен и радиологичен кабинет, преданестезиологичен кабинет
  3. Отделения без легла
  4. Клинично- диагностично структури- Клинична лаборатория
  5. Регионален раков регистър и медицинска информация
  • Стационарен блок
  1. Отделение по медицинска онкология- 32 легла/ в т.ч. 2 легла за Палиативни грижи/ и 5 места за краткотраен престой
  2. Отделение по лъчелечение- 20 легла
  3. Отделение по хирургия в областта на онкологичните заболявания- 5 легла. В отделението се осъществява и дейност по анестезиология.
  • Административно- стопански блок
  • Аптека

 

     Въз основа на представения годишен счетоводен отчет на дружеството за изминалата 2023 г. се извърши анализ на постигнатите резултати от дейността и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2022г. въз основа на следните финансови и оперативни показатели:

 

   През 2023г. в „СБАЛО-Хасково“ ЕООД са постъпили приходи от оперативната дейност  в размер на 15498 хил. лв. /15463 хил. лв. са от медицински услуги и 35 хил. лв. са други приходи. В сравнение с 2022 г. приходите са се увеличили с 3292 хил. лв., като за 2022 г. те са били 12206 хил. лв. след направена корекция. Други лихви и финансови проходи са на стойност 12 хил. лв.

   Отчетените разходи за дейността през 2023 г. са в размер на 15426 хил. лв. или с 3277 повече от предходната година, когато са били 12149 хил. лв./след направени преизчисления/ Те са разпределени,  както следва:

  • Разходи за заплати и осигуровки - 2752 хил. лв.
  • Разходи за суровини и материали - 12290хил.лв.
  • Разходи за амортизация - 95 хил. лв.
  • Разходи за външни услуги - 244 хил. лв.
  • Други разходи -45 хил. лв.

        Извършените разходи за лихви и други финансови разходи са на стойност 57 хил. лв.

 

              Задълженията на болницата за 2023 г. са в размер на 4530 хил. лв. Това са задължения към фирми-доставчици - 4274 хил. лв., задължения към персонал и осигурителни задължения - 173 хил. лв. и данъчни задължения - 83 хил. лв. За сравнение през 2022 задълженията на дружеството са били 4147 хил. лв.

 

Вземанията на дружеството през 2023 са на стойност 2289 хил. лв , като 2288 хил. лв. са вземания от клиенти и 1 хил. лв от доставчици, За сравнение през 2022г. тези вземания са били 1808 хил. лв.

 

              Показатели за ликвидност:

  Ликвидността показва способността на дружеството да посреща текущите си задължения към доставчици, персонал, държава, да извършва своите текущи плащания към кредитори, да погасява своевременно краткосрочни задължения.

 

 

ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ЛИКВИДНОСТ

2023

2022

Коефицент на обща ликвидност( Текущи активи/текущи пасиви)

0,63

0,61

Коефицент на бърза ликвидност

0,54

0,50

Коефицент на незабавна ликвидност

0,03

0,06

Коефицент на абсолютна ликвидност

0,03

0,06

 

 

 Коефицентът на бърза ликвидност за 2023г е 0,54 и бележи леко увеличение спрямо 2022 г. когато е бил 0,50.

За покриване на 1 лев  текущи задължения дружеството разполага с 0,54 лв. за отчетния период и 0,50 лв. за предходния период, като дружеството е завишило ликвидността си.

 Коефицентите за незабавна и абсолютна ликвидност са намалили стойността си през текущия период, спрямо предходния.

 Показателите за финансова автономност ( коефициент на финансова автономност 0,252 и коефициент на задлъжнялост 3,97) показват, че дружеството през 2023 г. има ниска финансова автономност. Собственият капитал  не е достатъчен да покрие пасивите.

 

„Специализирана болница за активно лечение по онкология- Хасково“ ЕООД приключва 2023 г. със счетоводна печалба  от 27 хил. лв.   Дружеството ще продължи да развива своята дейност като се стреми да подобри финансовите резултати и да оптимизира разходите за дейността.

 

Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

 

 

                                                      Р Е Ш Е Н И Е:

 

            На основание чл. 137, ал. 1, т.3 от Търговския закон и чл. 10, ал.1,  т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

     1. Приема годишния счетоводен отчет за 2023 г. на „Специализирана болница за активно лечение по онкология - Хасково“ ЕООД - гр. Хасково

     2.  Формираната печалба от 24 хил. лв. към 31.12.2023 г. да се отнесе в допълнителни резерви в капитала на дружеството.

 

       „ТРОЛЕЙБУСЕН ТРАНСПОРТ“  ЕООД  ХАСКОВО

         

„Тролейбусен транспорт” е еднолично дружество с ограничена отговорност със 100% общинско участие. Регистрирано е с решение на Хасковски окръжен съд през 1992 г. Основната дейност на дружеството е превоз на пътници.

          През 2012 г. е допълнен предмета на дейност с репатриране на неправилно паркирани автомобили със специализирани превозни средства тип “Паяк“ до определени за целта паркинги.

         През 2014 г. в дейността на „Тролейбусен транспорт” ЕООД се включва изграждане, експлоатация, организиране, поддържане и контрол на паркинги, гаражи и места и зони  за кратковременно паркиране.

          Дружеството се представлява и управлява от Албен Манджуков.

         При анализа на финансовото състояние на дружеството се установи следното:

          Към  31.12.2023 г. балансовата стойност на дълготрайните активи е 4 091 хил. лв. Балансовата стойност на материалните запаси е на обща стойност 21 хил. лв., в т.ч.: резервни части – 16 хил. лв.; други краткотрайни активи – 5 хил. лв.

         Вземанията на дружеството към 31.12.2023  г. са в размер на 40 хил. лв. с текущ характер- от наеми и паркоместа.

         Наличните парични средства към края на 2023 г. възлизат на 26 хил. лв., в т.ч.:10 хил. лв. в брой и 16 хил. лв. в банкови сметки.

            Собственият капитал към 31.12.2023 г. е в размер на 222 хил. лв., от които: записан капитал - 46 хил. лв.; общи резерви - 27 хил. лв.; други резерви - 119 хил. лв.; печалба 2023 г. – 30 хил. лв.

         Задълженията в дружеството са с текущ характер, в размер на 216 хил. лв. в т.ч.: към доставчици – 80 хил. лв., от които 20 хил. лв. за електрическа енергия за м.12.2023 г. За телефонни услуги, гориво и резервни части има текущи задължения към доставчици в размер -7 хил. лв. по договор за право на ползване върху софтуер за централизирано управление на общински паркинг - 50 хил. лв. към доставчик Булснайт ЕООД и 3 хил. лв. за управление на специализирана информационна система за автомати за платено паркиране към Ханза ООД; задължения към персонала за РЗ за м.12.2023 г. - 64 хил. лв., осигурителни  задължения – 32 хил. лв. и  данъчни задължения - 40 хил. лв. –ДДС по СД за м.12.2023 г.

         За 2023 г. приходите на дружеството общо  са в размер на  2330  хил. лв. и са посочени в табл.1.

 

 

Общо приходи, в т.ч.:

 

2022 г. в хил. лв.

 

2023 г. в хил. лв.

Изменение спрямо 2022г.

 

Отн. дял в %

 

1528

2330

802

100.00

Приходи от услуги, в т.ч.:

815

989

174

42,45

тролейбуси

178

291

113

 

паяци

32

29

-3

 

Зони за платено паркиране

596

659

63

 

реклами и наеми

9

10

1

 

Компенсации

177

718

541

30,81

Прих.от финансирания:

536

623

87

26,74

Мин.фин.

260

384

124

 

Аморт.на паркоавтомати

170

 190 

20

 

Приходи от РМС 739/26.10.21 компенс. Ел.енергия

106

0

-106

 

Други приходи – финансови взаимоотношения 20% от участие в ДЗЗД“Общински паркинги“

0

49

49

 

                                                    табл.(1)

 

 

В табл.2 са посочени извършените през 2023 г. разходи.

        

Общо разходи, в т.ч.:

За 2022 г. в хил. лв.

За 2023 г. в хил. лв.

Изменение спрямо 2022 г. в хил. лв.

Отн. дял

 в %

1501

2297

796

100,00

Разходи за материали

265

718

453

31,26

Разходи за външни услуги

158

162

4

7,05

Разходи за амортизации

192

192

0

8,36

Разходи за възнаграждения

717

994

277

43,27

Разходи за осигуровки

154

215

61

9,36

Други разходи/такси/

15

16

1

0,70

                                                     табл. (2)

 

          Анализът на приходите и разходите по дейности, показва ръст на приходите в звено „Тролейбуси” и звено „Зона за платено паркиране” и намаление на приходите в звено „Паяци”.  Дружеството отчита увеличение в приходите през 2023 спрямо 2022 година в размер на 52,5%. Увеличението се дължи на Решение №678/29,07,2022 г., с което се разширява периметъра на районите, улиците и пространствата в зоната за платено паркиране. Съществен дял от приходите са от компенсации за безплатни пътувания.

            Увеличението на разходите за материали се дължи на увеличената консумация на ел. енергия след закупуването на електробусите, а увеличението на разходите за работни заплати и социални и здравни осигуровки от промяната в МРЗ през 2023 г.

 

         Балансовата печалба на дружеството е 30 хил. лв., с 6 хил. лв. повече спрямо 2022 г.

 

         От пояснителните сведения към годишния счетоводен отчет е видно, че икономическите показатели се запазват предимно положителни. По-значителните промени в икономическите показатели се забелязват в Коефициентите  на финансова автономност и задлъжнялост, като тенденцията е положителна в увеличение на първия и намаление на втория. Не се забелязват други съществени изменения във финансовите показатели на дружеството спрямо предходната година.

 

          Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

 

Р Е Ш Е Н И Е:

 

            На основание чл. 137, ал. 1, т.3 от Търговския закон и чл. 10, ал.1,  т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

            1. Приема годишния счетоводен отчет за 2023 год. на „Тролейбусен транспорт“ ЕООД – гр. Хасково.

2.  Формираната печалба от 30 хил. лв. към 31.12.2023 г. да се отнесе в допълнителни резерви в капитала на дружеството.

 

 

 

ДИАГНОСТИЧНО- КОНСУЛТАТИВЕН ЦЕНТЪР I - ХАСКОВО” ЕООД

 

 

„Диагностично-консултативен център I – Хасково“ ЕООД  е регистриран с решение на Хасковски окръжен съд от 06.03.2000 година като еднолично дружество с ограничена отговорност с общинско имущество, със седалище в град Хасково и адрес пл. “Градска болница“ №1 с предмет на дейност : Осъществяване на специализирана извънболнична медицинска помощ.

Капиталът на дружеството е в размер на 66 410 лв., разпределен в 6 641 дяла по 10 лв.

През  отчетния  период  дружеството се  представлява  и   управлява от   д-р Ясен Янев.

Структурирането на Диагностично-консултативния център и организацията  на дейностите в него съответстват на изискванията на чл.17, ал.1 от Закона за лечебните заведения.

В него са разкрити 15 вида специализирани кабинети и 2 лаборатории. Към 31.12 2023 г. в центъра работят 61 служители, от които 26 лекари.

Лечебното заведение има система за усъвършенстване и повишаване на квалификацията и специализация на лекарите и медицинските специалисти        /медицински сестри, акушерки, лаборанти/.

„ДКЦ 1 - Хасково“ ЕООД има предоставен годишен финансов отчет за 2023 г., въз основа на който е извършен анализ на резултатите от дейността, както и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2022 г.  

През 2023 г. източниците на финансиране на „ДКЦ 1 – Хасково“ ЕООД са:

  • НЗОК – съгласно договор за извънболнична медицинска помощ;
  • Дружества за доброволно медицинско осигуряване / застрахователни дружества/;
  • Платени от пациентите потребителска такса и медицински услуги;
  • По договор за профилактични прегледи на фирми;
  • Други – по договори за извършване на стерилизация на инструменти за други медицински и зъболекарски кабинети.

 

         Дълготрайни материални и нематериални активи

         На 01.01.2023 г. „ДКЦ 1- Хасково“ ЕООД  притежава Дълготрайни материални активи на обща отчетна стойност 1 245 010 лв.

         През отчетния период са закупени ДМА на стойност 60 069 лв., в т.ч.: Очен апарат Тоно-пахиметър, Ехограф MyLab, климатик - 2 бр., Стол за вземане на кръв, Рентгенова тръба за ап. Axiom, Резервна част - Процесорна платка за 3D ехограф, Резервна част - Клавиатура за Ехограф, Мобилен апарат Sаmsung за електронни рецепти.

         През отчетния период са отписани ДМА на стойност 61 979,20 лв.

         Към 31.12.2023 г. дълготрайните материални активи счетоводно възлизат на 1 243 128 лв.

          През 2023 г. са заведени задбалансово активи като „малоценен инвентар“ с приет след 01.01.2008 г. праг на същественост от 700 лв. на обща стойност 11 599 лв., в т.ч.: Офис обзавеждане, Компютри, Монитори, Принтери, Таблет за ел. подписи, Видео-система за наблюдение на паркинг, Оловна престилка, яка и пола.

           ДМА се амортизират по систематично-линейния метод на амортизация и съгл. Счетоводната политика на дружеството и разпоредбите на ЗКПО.

           В баланса ДМА са отчетени по стойност, представляваща разликата между отчетната стойност и начислените амортизации. Към 31.12.2023 г. балансовата стойност на нетекущите /дълготрайни/ активи е 260 258 лв.

 

         Дружеството не разполага с нематериални дълготрайни активи.

 

         Материални запаси

         Материалните запаси се оценяват по цена на придобиване при тяхното закупуване, а  при потреблението им се оценяват по метода „средна претеглена“ за отчетния период. Към 31.12.2023 г. балансовата стойност на  наличните материали е 403 лв.

 

Краткосрочни вземания

          Вземанията към 31.12.2023 г. възлизат на 148 318 лв. Те се отнасят за извършени медицински услуги през м. декември 2023 г., които са фактурирани в края на месеца и се очаква да бъдат платени през м. януари 2024 г. в т.ч.:

  • Медицинска дейност за м.12.2023 г. по договор с РЗОК – 144 300 лв.
  • Медицинска дейност за м.12.2023 г. по договори със застрахователни фондове в размер на 1210 лв.
  • Задължения за м.12.2023 г. на съсобствениците на „Медикус“ и „Санус педиатрик“ – 552 лв.
  • Медицинска дейност за м.12.2023 г. по договори с други лечебни заведения и фирми – 2256 лв.

 Към датата на съставяне на отчета всички вземания са получени.

 

 Парични средства

 Паричните средства към 31.12.2023 г. са в размер на 247 654 лв. Тези средства гарантират безпроблемно осъществяване на дейността на дружеството. Отделят се средства и за изплащане на обезщетения при пенсиониране на служители на ДКЦ

 

Собствен капитал

Записаният капитал на дружеството, резервите и печалбата текущо и периодично са оценени по номинална стойност в момента на тяхното формиране.

Собственият капитал към 31.12.2023 г. е в размер на 452 155 лв., от които:

  • основен капитал – 66 410 лв.;
  • допълнителни резерви – 307 447 лв.;
  • неразпределена печалба от минали години - 70 078 лв.
  • текуща печалба за 2023 г. – 8220 лв.

 

 

          Задължения

          Задълженията  на „ДКЦ 1- Хасково“ ЕООД  към 31.12.2023 г. са краткосрочни – до 1 година и са в размер на 204 479 лв.

          Всички те са разходи за м.декември, фактурирани и начислени в края на м.12.2023 г., и следва да се изплатят през м.01.2024 г.в т. ч.:

  • за ел.енергия за м.12.2023 г. – 5 303 лв.;
  • за РЗ  и неползвани отпуски към м.12.2023 г. – 157 181 лв.;
  • задължения за осигурителни вноски за м.12.2023 г. – 31 782 лв.;
  • задължения към бюджета /за данък общ доход и доплащане за данък по ЗКПО/ за м.12.2023 г. – 9 033 лв.
  • внесена гаранция от фирма доставчик - 1 180 лв.

 Към 31.12.2023 г. няма просрочени задължения.

 Към датата на съставяне на отчета, всички по-горе описани задължения

са изплатени.

         

          В Таблица 1 са посочени приходите на дружеството за отчетния период. През 2023 г. те са по-малко спрямо приходите през 2022 г. с 118 011.01 лв.

С най-голям дял остават приходите по договор с РЗОК – Хасково – 85,17%, следвани от приходите от платени медицински услуги – 12,31%.

 

 

Общо приходи

За 2022 година

За 2023 година

Изменение спрямо 2022 година

Отн. дял 2023 година

2 890 547,16

2 772 536,15

-118 011,01

100,00%

1. Приходи  по договори  за     спец. мед. помощ, в т.ч.:

 

 

 

 

    1. от РЗОК

2 186 707,46

2 361 412,88

174 705,42

85,17%

    1. от Дженерали застраховане АД и други ЗОФ

4 661,67

6813,02

   2 151,35

0,25%

    1. от други МБАЛ

6 820,06

4151,00

-2 669,06

0,15%

    1. от МЦ Хасково

15 003,15

19578,97

 4 575,82

0,71%

  1. От платени медицински услуги

596 742,34

341 398,48

-255 343,86

12,31%

  1. По договори  за профилактични прегледи

37 586,00

29 710,00

-7 876,00

1,07%

  1. Приходи от финансирания

31 272,47

2 851,29

-28 421,18

0,10%

  1. Други приходи, в т.ч.:

 

 

 

 

    1. от вторични суровини

763,15

-

-763,15

 

    1. от стерилизация

500,00

620,00

120,00

0,02%

    1. други

3 475,00

6 000,00

   2 525,00

0,22%

  1. Приходи от лихви по банкови сметки

5,86

0,51

-5,35

0,00%

(табл.1)

 

Таблица 2 отразява размера на разходите за текущия отчетен период. Спрямо 2022 г. те са с 352 721,81 лв. по-малко, като разходите за работни заплати на персонала формират най-висок относителен дял  - 68,22% и разходи за материали – 8,25%.

 

 

Общо разходи

За 2022 година

За 2023

година

Изменение спрямо 2022 г.

Отн. дял 2023 г.

3 117 038,00

2 764 316,19

 

-352721.81

 

100,00%

Разходи за материали

302 293,39

228 168,53

-74 124,86

8,25%

Разходи за външни услуги

431 291,05

200 029,98

-231 261,07

7,24%

Разходи за амортизации

220 519,88

213 568,20

-6 951,68

7,73%

Разходи за възнаграждения

1 923 357,27

1 885 830,42

-37 526,85

68,22%

Разходи за осигуровки

216 849,28

219 517,19

2 667,91

7,94%

Други разходи

22 727,13

17 201,87

-5 525,26

0,62%

(табл.2)

 

Разходите за материали включват разходи за медикаменти, медицински консумативи, дезинфектанти, клинични реактиви, ел. енергия, вода , канцеларски материали, закупен „малоценен инвентар“ на стойност под 700 лв. и др.

Разходите за външни услуги включват абонаментна поддръжка на медицинска техника, граждански договори с лекари от други лечебни заведения, интернет, телефони, наем на помещение, наем за клинични апарати, софтуерни услуги и такси по медицински и ТРЗ програми, ремонт на медицинска техника и компютри, такси за лицензи, такси за външен лабораторен контрол и др.

Други разходи включват данък сгради, такса смет, курсове за обучение на персонала, представителни разходи и др.

 

          Към 31.12.2023 г. „ДКЦ I -  Хасково“ ЕООД приключва годината със счетоводна печалба 8220 лв. За 2023 г. не се дължи корпоративен данък.

          Наличието на почти всички видове специализирани кабинети, рентгенова лаборатория, клинична лаборатория, работещи по договор с РЗОК привлича по-голям поток от пациенти в сравнение с другите медицински центрове в областта. Използваните в „ДКЦ 1-Хасково“ ЕООД апарати се поддържат в много добро техническо състояние. Това осигурява качество на извършваните медицински услуги. Всяка година дружеството инвестира в нова апаратура, което води до разширяване обема и видовете медицински услуги и по-доброто им качество.

            През 2023 г. е открита манипулационна към клинична лаборатория достъпна за трудноподвижни пациенти, инвалидни и детски колички.

          „ДКЦ 1 – Хасково“ ЕООД  приключва 2023 г. без неразплатени задължения.

         Дружеството няма теглени кредити и наложени запори.

 

         Финансовите показатели на „ДКЦ - І – Хасково“ ЕООД са стабилни.

         През 2023 г. показателите за финансова автономност, показващи финансовата независимост на предприятието от кредитори /Коефициент на финансова автономност  и Коефициент на задлъжнялост/ остават нулеви , както и през предходните години. Дружеството е разпределяло оптимално приходите от дейността си и не е ползвало кредити.

          Показателите за ликвидност характеризират способността на предприятието да изплаща текущите си задължения с наличните краткотрайни активи.

  • Коефициент на обща ликвидност – 1,9385;
  • Коефициент на бърза ликвидност – 1,9365.

 

         Показателите за ефективност, характеризират съотношението на приходите и разходите.

  • коефициент на ефективност на разходите -1,003;
  • коефициент на ефективност на приходите – 0,997.

         Показателите за рентабилност представляват количествени характеристики на  ефективността на приходите от продажби, на собствения и привлечен капитал, както и на реалните активи на предприятието и показват степента на възвращаемост на капитала на предприятието.

  • Коефициент на рентабилност на приходите – 0,003;
  • Коефициент на рентабилност на собствения капитал – 0,018.

         Тези коефициенти са с положителни стойности, поради положителния финансов резултат за 2023 г. Това е критерий за добро управление на активите и ефективност на приходите от продажби на медицински услуги.

         Резултатите от годишния финансов отчет показват добро управление на активите и ефективност на приходите от продажби на медицински услуги.

 

 

Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

Р Е Ш Е Н И Е:

 

            На основание чл. 137, ал. 1, т.3 от Търговския закон и чл. 10, ал.1,  т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

            1.  Приема годишния счетоводен отчет за 2023 г. на “Диагностично-консултативен център І – Хасково” ЕООД – гр .Хасково.

2.     Формираната печалба в размер на 8220 лв. към 31.12.2023 г. да се отнесе в допълнителни резерви в капитала на дружеството.

 

 

ДЗЗД „Общински паркинги-ХАСКОВО”

 

1. ИНФОРМАЦИЯ ЗА ДРУЖЕСТВОТО.

Седалище: гр. Хасково, пл. Общински № 1

Регистрация: Вписано в регистър по Булстат на 15.09.2022г., С правна форма-Дружество по ЗЗД, Юридически статут-Неюридическо лице, ЕИК по БУЛСТАТ: 180801783.  Форма на собственост – 100% общинска, Код на икономическа дейност «КИД 2008» – 6832 «Управление на недвижими имоти». Собственици: 1. Община Хасково, Роля – Съдружник, Дял - 80%; 2. Тролейбусен транспорт, Роля – Съдружник, Дял – 20%.

Дружеството е регистрирано по ЗДДС с Акт за регистрация №260422203833676/03.10.2022г.-издаден от ТД на НАП Пловдив, офис Хасково. Идентификационен номер по ДДС: BG 180801783.

Дружеството е създадено с двустранно подписано на 15.09.2022г. Споразумение за създаване на дружество по Закона за задълженията и договорите, между Община Хасково и «Тролейбусен транспорт» ЕООД гр. Хасково, под форма - Обединение, което не е юридическо лице, като дружество по Закона за задължениеята и договорите /ДЗЗД/, с име «ОБЩИНСКИ ПАРКИНГИ-ХАСКОВО».  Стопанисва и управлява два недвижима имота, предназначени за паркинги, собственост на Община Хасково и представляващи публична общинска собственост.

             Към 31.12.2023г. Обединението се  представлява и управлява  от законния представител на Община Хасково - Станислав Насков Дечев – КМЕТ .

Основния предмет на  дейност е :

  • «Управление на недвижими имоти». 

          За извършване на дейността си дружеството не е задължено да има издадени специални регистрации и лицензи  от държавни органи.

 

2. ПРЕГЛЕД НА ДЕЙНОСТТА        

Основните приходи на дружеството са от платени такси от почасово таксуване и месечен абонамент при ползване на два паркинга – Паркинг „Аида” – гр. Хасково, пл.”Свобода” № 1 и Паркинг „21 Век” – гр. Хасково, бул.”България”.

 

3. ПЕРСОНАЛ  И  СРЕДСТВА ЗА РАБОТНА ЗАПЛАТА .

            В ДЗЗД „Общински паркинги” Хасково, няма назначен персонал по трудови и извънтрудови правоотношения и съответно няма отчетени разходи за средства за работни заплати, данъци и осигурителни плащания.    

 

4. РЕЗУЛТАТИ ОТ ДЕЙНОСТТА       

            За  отчетната  2023 г.  ДЗЗД Общински паркинги-Хасково не реализира  счетоводен и данъчен резултат за облагане поради обстоятелството, че приходите от дейността ежемесечно постъпват в общинския бюджет.

 

 

2023 – хил. лв.

2022

Общо приходи

346

65

Общо разходи

346

36

Финансов резултат след облагане с Корпоративен данък по ЗКПО

0

26

 

Анализ  на продажбите

             Приходи от дейността са както следва:

Приходи

2023

2022

Услуги, в т.ч. от

346

65

Паркинг АИДА – пл. Свобода 

147

31

Паркинг 21 ВЕК – бул. България

196

34

Приходи от абонаменти

3

0

 

346

65

 

Разходите  за основната  дейност са свързани  основно с  оказваните услуги .  

Разходи

2023

2022

Разходи за материали

8

3

Разходи за външни услуги

288

32

                в т.ч. за първоначално стартиране на дейността и наем

0

25

Разходи за амортизации

5

0

Други разходи

42

0

Финансови разходи – банкови такси

3

1

           Общо

346

36

 

5. ФИНАНСОВО СЪСТОЯНИЕ

5.1.СЧЕТОВОДЕН БАЛАНС

АКТИВИ

Нетекущи (дълготрайни активи)

          Към 31.12.2023 г. ДЗЗД „Общински паркинги” не притежава собствени нетекущи (дълготрайни активи).

Текущи  активи

           Краткотрайните активи  към 31.12.2023г. са в размер на  37 х.лв. и представляват:

           Вземания от клиенти – 8 хил.лв.

           Други вземания – 21 хил. лв./ДДС за възстановяване/

           Парични средства - 8 хил. лв.

 

ПАСИВИ

            Собствен капитал

           ДЗЗД „Общински паркинги” няма записан собствен капитал.

           

Текущи  задължения

Привлечения капитал е в размер на 37 хил. лв. и е формиран от задължения към доставчици.

 

5.2.Показатели за финансов счетоводен анализ

(хил.лв.)

 

N:

Показатели:

2023

2022

2023/2022

 
 

 година

 година

стойност

процент

 

1

Финансов резултат

0

26

-26

0,00%

 

2

Нетни приходи от продажби

346

65

281

81.21%

 

3

Общо приходи от оперативна дейност

346

65

281

81.21%

 

4

Общо приходи

346

65

281

81.21%

 

5

Общо разходи за оперативна дейност

346

35

311

89.90%

 

6

Общо разходи

346

36

310

89.60%

 

7

Собствен капитал

0

0

0

0

 

8

Пасиви (дългосрочни и краткосрочни)

37

38

-1

-2.70%

 

9

Обща сума на активите

37

64

-27

-72.97%

 

10

Краткотрайни активи

0

0

0

0

 

11

Краткосрочни задължения

37

0

37

100,00%

 

12

Краткосрочни вземания

8

0

8

100.00%

 

13

Краткосрочни финансови активи (без парични средства)

0

0

0

 

 

14

Парични средства

8

64

-56

-700.00%

 

15

Материални запаси

0

0

0

0

 

16

Дългосрочни задължения

0

0

0

0

 

17

Средна наличност на МЗ

0

0

0

0

 

Ефективност:

 

18

Коеф. на ефективност на разходите  (4/6)

1.00

1.805

-0.805

-80.50%

 

19

Коефициент на ефективност на разходите от оперативна дейност (3/5)

1.00

1.857

-0.857

-85.70%

 

Предвид факта, че дружеството е създадено на 15.09.2022 г. и не е функционирало през цялата отчетна 2022 г., съпоставянето на  показателите за финансов анализ за 2023 г. спрямо 2022 г. не отразяват реално  тяхното изменение.

 

Показатели за ефективност

Изследването на ефективността (доходността) на дружеството се извършва с цел да се установи способността му да генерира приходи от продажбите, с които да е в състояние да възстанови извършените разходи по дейността и да осигури сравнително добър доход от основната дейност. Анализът й е свързан със следните показатели:

а) коефициент на ефективност на разходите

 Изчислява се като отношение на приходите към разходите (в случая без разходите за данъци). Означава размера  на приходите, реализирани от единица разходи. Равен е на 1.00.  Стойността на коефициента е равен на 1, което показва, че разходите са равни на  приходите.

б) коефициент на ефективност на приходите

Изчислява се като отношение на разходите към приходите (в случая без разходите за данъци). Този показател обозначава единица приходи от какъв размер на разходите е осъществен. Равен е на 1.00. Стойност над 1има отрицателен характер.

Показатели за ликвидност

Ликвидността показва способността на дружеството непрекъснато и в съответните размери да осигурява достатъчни по размер ликвидни средства за посрещане на своите текущи задължения към доставчици, персонал, данъци и осигуровки.

Като краткосрочни задължения е възприето да се определят задълженията със срок за погасяване до една година.

а) коефициент на обща ликвидност

 Изчислява се като отношението на наличните краткотрайни активи (материални запаси, краткосрочни вземания, краткосрочни финансови активи и парични средства) на дружеството към краткосрочните задължения. Равен е на 1.00 през отчетния период.

 Получените резултати следва да се оценят като се вземат предвид бързината на оборота и спецификата на дейностите, извършвани от дружеството.

Общоприетата стойност на показателя е 1.00.

в) коефициентът на абсолютна ликвидност

Изчислява се като отношение между паричните средства и краткосрочните задължения. Разкрива способността на дружеството да изплаща краткосрочни  (текущите) си задължения с наличните парични средства. През отчетния период, този коефициент е 0.216.

Общоприетата стойност на показателя е в рамките на 0.2 - 0.5. 

 

 

6. ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА ДРУЖЕСТВОТО ПРЕЗ 2024 ГОД.

Поне веднъж месечно се анализират показателите от дейността на дружеството, с цел  подобрение целите и задачите за следващият период.

           Ръководството няма планове или  намерения, които да предвиждат съществено ограничение  на дейността и/или преобразуване в прогнозируемо бъдеще в период минимум до една година на дружеството.

            Извършен е анализ и оценка на икономическата среда, в която се развива дейността на дружеството във връзка с финансовата криза и икономическия спад в стопанския живот на страната. Няма изразено намерение  за преструктуриране на дейността на дружеството.

             Управлението на дружеството декларира, че за периода след датата, към която са съставени финансовите отчети, до датата на одобрението им, не са настъпили съществени и/или значителни за дейността на предприятието некоригиращи събития, не оповестяването на които би повлияло на вярното и честно представяне на финансовите отчети.

 

7. ИНФОРМАЦИЯ ЗА ВИСЯЩИ СЪДЕБНИ ПРОИЗВОДСТВА

Дружеството няма висящи съдебни, административни или арбитражни производства, касаещи задължения или вземания.

 

8. ОТГОВОРНОСТ НА РЪКОВОДСТВОТО

Според българското законодателство ръководството е отговорно за изготвянето на счетоводните отчети за всяка финансова година, които да дават вярна и честна представа за активите, пасивите, приходите, разходите и капитала на обединенито към края на финансовата година, както и за финансовия резултат за годината.

Според ръководството на дружеството  прилаганите счетоводни политики са уместни, и са дадени основателни и благоразумни преценки при изготвянето на финансовия отчет за 2023 година. Финансовите отчети са изготвени в съответствие с приложимите счетоводни стандарти при прилагане на принципа за действащо предприятие.

Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

 

Р Е Ш Е Н И Е:

 

            На основание чл. 137, ал. 1, т.3 от Търговския закон и чл. 10, ал.1,  т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

 

            1. Приема годишния счетоводен отчет за 2023 г. на  ДЗЗД  „Общински паркинги – Хасково”.

           

 

„СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД -  2022 година

 

„СБАЛПФЗ – Хасково” е еднолично дружество с ограничена отговорност, чиято дейност е активно издирване, диагностициране, лечение и периодично наблюдение на болни с туберкулоза, остри и хронични неспецифични белодробни заболявания.

Управител на дружеството през 2023 г. е от д- р Веселин Калфов.

Организацията на дейностите в „СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД съответстват на изискванията на чл. 17, ал.1 от Закона за лечебните заведения. Основната част от дейността се извършва по договор с НЗОК /РЗОК – Хасково/.

Дейността през отчетният период продължи да се осъществява в условията на динамични промени на заболеваемост на пациенти при разпространение на нови устойчиви вирусни щамове, причиняващи усложнения на дихателната система, паралелно със затихване на последиците от разпространението на коронавирусната инфекция /COVID-19/. Наблюдава се постепенно овладяване на разпространение на заболяванията и утвърждаване на стабилни практики при лечението на пациенти. Извършва се актуализация на вътрешните правила и нормативи, регламентиращи нормалния процес на медицинска дейност. Това е продиктувано от разпространението на различните щамове на инфекциите в предходните години, което стимулира да се създадат реални предпоставки за по- добра подготовка за реакция и адекватни действия при прилагане на утвърдени практики за лечение. Динамичните процеси оказват своето въздействие и отражение върху финансите, чието управление е силно ориентирано към поддържане на относителна стабилност на търговското дружество. В тази връзка финансовия отчет на дружеството и неговите показатели изразяват една моментна представа за цялостното му състояние в тази променлива среда.

През 2023 г. числеността на персонала нараства с едно лице спрямо предходната година, когато са работели 42 служителя. Следва да се има предвид, че средно списъчният състав е оптимизиран максимално без да се нарушава наложения висок стандарт на текущата оперативна дейност, а промяната е с оглед на постигане на по- прецизни резултати в текущата оперативна дейност. В лечебното заведение работят 42 служители, от които вече 12 с висше медицинско образование, 19 професионалисти по здравни грижи, включително 1 главна медицинска сестра, една старша медицинска сестра, 12 медицински сестри и 5 лаборанти; друг персонал- 12 работници, както следва- главен счетоводител, касиер- счетоводител, медицински статистик, 7 бр. санитари, 1 бр. шофьори и 1 бр. работник-поддръжка.

Служители по щат

12.2022 г.

12.2023 г.

Висше медицинско образование

12

12

В т.ч. със специалност

6

6

Професионалисти по здравни грижи

20

19

Друг персонал

10

12

В т.ч.

 

 

Висше немедицинско образование

2

3

Санитари

6

7

Друг помощен персонал

2

2

ОБЩО:

42

43

 

         Съществено впечатление за периода прави промяната настъпила в броя на преминалите пациенти за лечение по различни клинични пътеки в условията на динамична среда. Трябва да се отбележи важен елемент, отразил се върху организацията на лечебния процес, а именно  възстановяване на практика на редовния статут на настаняване и лечение на пациенти, както преди променените условия с идването на пандемията от коронавирус COVID- 19. През 2023 година вече отпада необходимостта от обособяване на сектори и болнични легла и тяхното предназначение за лечение на пациенти в зависимост от пикове и спадове на заболеваемостта.

 „СБАЛПФЗ – Хасково“ ЕООД представи годишния си финансов отчет за 2023 г., въз основа на който е извършен анализ на резултатите от дейността, както и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2022 година.   През разглеждания период са преминали общо 1 993 болни по клинични пътеки. За сравнение през предходния отчетен период са били съответно 1 893 бр., което показва изменение в показателя в посока увеличение със 100 души или 5.28 %. Основен фактор за промяната са отпадналите ограничителни мерки свързани с приоритетното лечение на пациентите с коронавирусна инфекция. Броят на видовете пътеки, разрешени по договор с РЗОК, остава непроменен – 6. Средният престой на пациенти е 6.01 дни. Общата използваемост на леглата е 224.47 или 61.67 % като за сравнение през 2022 г.- 64.19 %. Натовареността на 1 лице от персонала е изчислена на 46.34 %, а през 2022 г.- 45.07 %. Средният брой на легла на един лекар е 4.08%, което се запазва непроменено спрямо предходните години.    

            Сравнението на приходите за последните два периода показва намаление на общия размер с 200 970 лв., т.е. налице е ръст от приблизително 8 %. През 2023 г. генерираните приходи възлизат на 2 760 060 лв., а през предходната- 2 559 090 лв. За годината са реализирани приходи от РЗОК за извършени дейности по КП в размер на 2 047 206.20 лв., или 170 600.51 лв. средно на месец, при 1 780 012.66 лв. за изминалата година. Наблюдава се увеличение с 267 193.54 лв. или 15.01 % и е в резултат по- високата стойност на клиничните пътеки от 01.09.2023 г. В таблица 1 са посочени приходите за отчетния период сравнени с предходния.

Анализът на дейността показва тенденция основен приходоизточник да бъдат средствата, получени от РЗОК – Хасково, по изпълнявани клинични пътеки, съгласно сключен договор – 74.17 %. или 2 047 206 лв. Субсидията от МЗ за 2023 г. е в размер на 187 675 лв., което е 6.80 % от общите приходи. Константни се запазват приписаните приходи в размер на 20 952 лв. Като приходи за бъдещи периоди в следствие на договорите с МЗ, в ГФО са включени 412 434 лв. Посоченото перо бележи значителен ръст спрямо предходния период и способства усещането за известна стабилност за следващия отчетен период. Отпадат от приходите предоставените допълнителни средства за подпомагане на медиците на първа линия в борбата с пандемията. Налице е известно структурно изменение на приходите с публичен характер, изразяващо се основно в увеличение на постъпленията по методиката на МЗ за субсидиране на лечебните заведения, както и се наблюдава ръст в паричните средства по договор с РЗОК в резултат на промяната в ценовите параметри на КП. Приходите от допълнителни медицински услуги, от лабораторна дейност и др. за годината са в размер на 75 859 лв. или увеличение с 2.75 % от общите. За сравнение през 2022 г. те са на равнище от 55 171 лв. Постъпленията от потребителски такси за медицински прегледи и болничен престой за 2023 г. е 18 930 лв. или с 1 060 лв. повече от предходната. Този структурен елемент от бюджета на лечебното заведение се определя от броя на проведениете леглодни и от извършените медицински услуги допълнително извън тези по договорите с РЗОК. Има и възстановени разходи за водопотребление, електроенергия и отопление на обща стойност 14 867 лв., а извънредните приходи са в размер 13 000 лв. Получени са дарения в размер на 7 873 лв. Създават се благоприятни условия за обезпечение на дейностите, както и отговаряне на изискванията и високите цели на ръководството и собственика.

 

Общо приходи

2022 г.

2023 г.

Ръст/Намаление

Отн. Дял за 2023 г.

 

 

 

/%/

Приходи, в т.ч. от:

2 559 090

2 760 060

200 970

 100,00

Приходи от РЗОК

1 797 248

2 047 206

249 958

74,18

Потребителски такси

17 870

18 930

1 060

0,69

Медицински услуги

55 171

75 859

20 688

2,75

Финансиране от МЗ

196 790

187 675

(-) 9 115

6,80

Друго финансиране

0

0

-

-

Безъвзм.получ. медикаменти

12 875

14 264

1 389

0,52

Извънр.прих./възст.р-ди/

10 071

14 867

4 796

0,53

Целева общ.субсидия

-

-

-

-

Приходи от дарения

-

7 873

7 873

0.28

Др.извънр.приходи

83 238

13 000

(-) 70 238

0,47

Безвъзм. получени ДМА- МЗ бъдещи периоди

-

359 434

359 434

13.02

Приходи за борба с COVID-19 от МЗ

364 875

-

(-) 364 875

-

Приписани прих. от пред. активи

20 952

20 952

0

0,76

(табл.1)

 

Видно от таблица 2 е, че за осъществяване на дейността на дружеството са извършени разходи в общ размер на 2 050 503 лв., които са с 213 634 лв. по- малко от извършените през 2022 г. На пръв поглед е налице намаление, но то е в резултат от отпадналото подпомагане във връзка с пандемията от коронавирусната инфекция. Почти всички елементи в структурата на разходите отразяват динамиката на дейността- някои бележат намаление, други известно увеличение. За периода се наблюдава реорганизация на лечебния процес и възстановяване на нормалния ритъм в болницата. Структурно се наблюдава динамика, обусловена от нормативни и от обективни фактори в средата на реализация на медицинската дейност. Утвърждава се трайна тенденция към разумен баланс на приходите и разходите с цел оптимизация на ресурсната обезпеченост. През периода в резултат на проведените обществени поръчки са сключени договори на оптимални цени с доставчици /обществени поръчки за доставка на гориво за отопление, както и за медикаменти. Въведен е строг режим на контрол на доставките. При разходването са прилагат принципите за икономичност, ефективност и целесъобразност. Вътрешната структура на разходите показва, че увеличение на разходите единствено за амортизации и други разходи. За сметка на тях намалят разходите по останалите компоненти. Намеление има и в общия размер на възнагражденията и осигурителните вноски. Оптимизацията в бюджета дава възможност да се посрещат без затруднения всички необичайни разходи, предизвикани от кризи с различен характер. Общото намаление в разходите за различните видове материали е с 66 414 лв. или с близо 17.11 %  /322 803 лв./ по- малко спрямо предходната година /389 417 лв./. Най- съществено е намалението делът на медицинските консумативи. Стойността на изразходените средства за медицински  консумативи, дезинфектанти и други се променя в посока намаление в резултат на значителния спад на лечение на пациенти с коронавирусна инфекция с овладяването на пандемията, като същият извод се отнася и до разходите за медикаменти и лекарства. Разходите за горива, вода и енергия са намалели спрямо предходната година с 4.58 % и достигат 90 609 лв. В изразходваните суми за  външни услуги /124 192 лв./ се наблюдава относително константни стойности спрямо предходната година /126 560 лв./. При разходите за амортизации през годината /78 423 лв./ се наблюдава слаб ръст с 5 165 лв. спрямо 2022 година, което се дължи на придобити ДМА и ДНА. Нарастват данните по перо „Други разходи“ с 14 872 лв. спрямо предходната година. Техният размер е 125 434 лв.

Определяща роля в структурата на разходите на болницата представляват разходите за възнаграждения и свързаните с тях осигурителни вноски. За периода те са 1 167 221 лв. и спрямо общия размер на разходите формират най-висок относителен дял. От своя страна това рефлектира и върху разходите за осигурителни вноски. През 2022 г. те са 1 319 955 лв. Разликата е 152 734 лв. по-малко. Начислени са и компенсациите за неплатени отпуски  на стойност 12 658 лв. Темпът при осигурителните вноски е с аналогични стойности и в зависимост от  брутните възнаграждения. Разходите тук достигат до 211 819 лв. или с 14 872 лв. по-малко спрямо предходната година. Положителен факт е, че възнагражденията и обезщетенията се изплащат ежемесечно и без закъснения. Постигат се целите на ръководството, поставени при краткосрочното и дългосрочно планиране за запазване на структурните съотношения в рамките на общия обем харчове за годината. Налице е значително подобрение на икономическия ефект от прилагането на активния мениджмънт, цялостно е оптимизиран процесът на изходящите и входящи парични потоци и са прецизирани и приоритизирани харчовете. Запазва се тенденцията на превес на приходите над разходите в болничното заведение.

 

Общо разходи

2022 г.

2023 г.

Ръст/Намаление 2023г.

Отн. Дял 2023 г. в %

2 264 137

050 503

(-) 213 293

100,00

Разходи за материали

389 417

322 803

(-) 66 614

15,74

Разходи за външни услуги

126 560

124 192

(-) 2 368

6,06

Разходи за амортизации

73 258

78 423

5 165

3,82

Разх. за възнаграждения

1 319 955

1 167 221

(-) 152 734

56,91

Разходи за осигуровки

223 433

211 819

(-) 11 614

10,33

Други разходи

110 562

125 093

14 531

6,12

Извънредни разходи

0

0

0

-

Приписани р-ди за наеми

20 952

20 952

0

1,02

(табл. 2)

 

Общият размер на задълженията към 31.12.2023 г. са на стойност 366 769 лв. и включват:

  • към доставчици – 16 985 лв.;
  • провизии за неизползвани отпуски от персонала – 316 048, в т.ч.:
  • заплащане на персонала – 276 342 лв.;
  • за осигурителни вноски – 39 706 лв.
  • към НАП – 33 736 лв.

 

        Структурата на текущите задължения, със срок на погасяване до един месец, включва основно тези за доставка на медикаменти, консумативи, храна, електроенергия. Спрямо предходната година общите задължения са нараснали на обобщено ниво със 77 215 лв. Сумата на текущите задължения към доставчици със срок за погасяване в рамките до един месец без просрочия е в размер на 16 985 лв. и е намаляла спрямо миналата година – 24 246 лв. Най- голямата част от тях са за медикаменти – общо 8 260 лв., както и режийни разходи – 3 604 лв. В структурата на задълженията влизат и еднократно дължимите данъчни задължения в размер на 33 736 лв. Начислени са разходи за провизии поради натрупани неизползвани отпуски на работници и служители за 316 048 лв., а съответно за 2022 г. бяха 235 813 лв. Ръстът е с 80 235 лв., които са резултат от увеличената база за тяхното изчисляване. В т.ч. са включени и осигурителните вноски- 39 706 лв. Предприети са последователни действия за намаляване на този тип разходи. Сред основните цели на дружеството е да се запази наложената устойчива тенденция за ограничаване на задълженията и погасяването им в рамките на 1-2 месеца от възникването им. Прилаганите мерки за оптимизации водят до възможността здравното заведение да погасява текущо във всеки един момент без затруднения на оперативната дейност.

Коефициентът на обща ликвидност на дружеството за 2023 г. е нараснал с близо 50% и е в размер на 32,24 спрямо 22,07 за предходната година. Характеризиращият платежоспособността за погасяване на близки до балансовата дата падежи коефициент на абсолютна ликвидност е в границите на 30,69. За сравнение през 2022 г.- 20,22. Показателят за коефициент на финансова автономност е в размер на 0,68, което показва обезпечеността на задълженията на дружеството със собственото му имущество.

През 2023 г. финансовият резултат на „СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД – гр. Хасково  е счетоводна печалба преди данъчно облагане в размер на 337 123.25 лв. За сравнение през предходния период резултатът е 294 953.46 лв. Начисления корпоративен данък за 2023 г. е 33 712.32 лв. След данъчно облагане нетният финансов резултат за периода е в размер на 303 410.93 лв. Налице е увеличение спрямо миналата година със 37 952.82 лв.

            Анализът показва утвърждаване на тенденцията за завидна финансова стабилност на дружеството. Обуславя се изпреварващ темп на нарастване на приходи над темпа на увеличение на разходите, съчетан със стремежа за текущо погасяване задълженията и мениджмънт, предоставящ ресурсно обезпечение и самостоятелност. Търси се баланс между принципите на финансовата дисциплинираност при бюджетирането – икономичност и предпазливост при разходването, съчетани с ефективност, законосъобразност и целесъобразност на действията на здравния мениджмънт.

Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното

 

Р Е Ш Е Н И Е:

 

         На основание чл. 137, ал. 1, т.3 от Търговския закон и чл. 10, ал.1,  т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:

 

         1. Приема годишния счетоводен отчет за 2023 г. на “СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД – гр.Хасково.

          2. Натрупаната печалба към 31.12.2023 г. в размер на 303 410.93 лв. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.

 

КМЕТ НА ОБЩИНА ХАСКОВО:

  /Станислав Дечев/п/

 

Последна промяна: 17 Юли 2024

Бъдете информирани

Абонирайте се! Получавайте първи всички актуални новини, събития, обяви и съобщения от Община Хасково.

Следвайте ни в социалните мрежи!